Cyklo Železný Brod - 20.máj 2012, ne.



Úsek 1, Bakov nad Jizerou (nám.) - Loukov
čas v cieli úseku - 9:52 hod.; dĺžka úseku - 22,53 km; čistý čas jazdy - 0:57:25 hod.
Počas nastávajúceho pracovného týždňa sa vraciam domov, kde ma čaká reparácia strechy letnej kuchyne i dlhšie plánovaný výjazd do Budapešti. Na cyklistiku mi čas zrejme neostane, preto podniknúť čosi by bolo vhodné ešte pred odchodom z Prahy. Naposledy som vyrážal od intráku, tentoraz sa opäť, po bezmála mesiaci (viď Cyklo Jaroměř) presuniem autom niekam ďalej od metropoly Čiech. Za cieľ volím okolie Železného Brodu, ktoré mi pozitívne utkvelo v pamäti v súvislosti s geologickým mapovacím kurzom spred dvoch rokov. Kraj je to pekný, no vďaka kopcovitému terénu na rozhraní Českého raja a Krkonoš, pre cyklistu dosť náročný.
Skorým vstávaním sa veľmi nezaťažujem, vyrážam až okolo siedmej. Musím povedať, že napriek prebudeniu sa do pekného, slnečného dňa, sa mi neveľmi chce. Cesta do východiska túry, Bakova nad Jizerou, neveľkého mesta ležiaceho severne od Mladej Boleslavi, mi zaberá asi hodinu. Auto nechávam na námestí, odkiaľ po posledných prípravách vyrážam o 8:40 hodín. V úvode prechádzam do miestnej časti Malá Bělá, odkiaľ sa pozdĺž toku Jizery stáčam na sever. Pôvodne som chcel prejsť skrz Mnichovo Hradiště, no nechtiac naberám zlý smer a od križovatky v Kláštere Hradiště pokračujem na sever. Alternatívou je prechod cez osady Bukovina a Borovice na obec Jívina, čo sa odohráva v dosť kopcovitom teréne. Nazad na „rovinu“ sa vraciam v Mohelnici nad Jizerou, odkiaľ pokračujem popri rieke v pôvodnom kurze na Turnov.

Úsek 2, Loukov - Malá Skála-Vranové
čas v cieli úseku - 11:12 hod.; dĺžka úseku - 22,39 km; čistý čas jazdy - 0:58:27 hod.
Zakrátko prechádzam neveľkou dedinou Svijany, ktorá sa do povedomia dostala svojim čoraz viac expandujúcim pivovarom. V susednom Čtveříne míňam historický obelisk s latinským a nemeckým nápisom v švabachu, označujúci cesty jednotlivých smerov. Ten môj ide na „Turnau“. V 14-tisícovom centre Českého raja sa zastavujem najskôr na rušnej železničnej stanici, kde si dávam občerstvenie a nahliadam do mapy. Centrom mesta, ležiacom na kopci na opačnom brehu rieky, prebieham v rýchlosti. Spleťou ulíc opúšťam mesto a lokálkou postupujem po ľavom brehu Jizery. Dlhým zjazdom schádzam do údolia, rovinkou sa presúvam k obci Rakousy, ležiacej v učebnicovom meandre tvaru S. Za ďalším kopcom sa ocitám vo Vranovom, miestnej časti Malej Skály. Tieto miesta mi sú dôverne známe zo spomínaného mapovacieho kurzu.

Úsek 3, Malá Skála-Vranové - Lestkov
čas v cieli úseku - 12:41 hod.; dĺžka úseku - 22,2 km; čistý čas jazdy - 1:04:56 hod.
Za kultovou reštauráciou „U Boučků“ križujem rieku a popod hrad Vranov na pieskovcovej skalke Pantheon pokračujem údolím Jizery na sever. Premávka na hlavnej ceste na Tanvald (a ďalej do Poľska) je pomerne hustá. V Železnom Brode, neveľkom priemyselnom meste obklopenom kopcami Kozákovského hrebeňa a Krkonoš, sa zastavujem pri železničnej stanici, kde pauzujem. V ceste pokračujem prudkým stúpaním, po zdolaní ktorého sa veru musím trocha vydýchať. Z hlavnej cesty smerujúcej na Semily sa v miestnej časti Pelechov stáčam na lokálku, pokračujúcu v stúpaní na Smrčí. Odtiaľ stúpam až do osady Dlouhý, kde si dávam sekundu na vydýchanie. Úzkou miestnou kominukáciou, ktorou pokračujem na Koberovy, sme sa často presúvali na „mapáku“ – či už peši alebo autom. Po menšom zjazde skrz osadu Chloudov mám pred sebou výšľap do Koberov.

Úsek 4, Lestkov - Sobotka (nám.)
čas v cieli úseku - 14:17 hod.; dĺžka úseku - 22,94 km; čistý čas jazdy - 1:04:46 hod.
Začínam dostávať chuť zastaviť sa, posedieť a osviežiť sa kofolou. Len nejako niet kde. Plynule teda pokračujem popod výrazný vrch Kozákov (744 m.n.m) až k obci Tatobity, kde pauzujem v bufete pri hlavnej ceste. Kofola síce nie je, no čapujú svijanské nealko pivo. Z hlavnej sa stáčam pri osade Žlábek, odkiaľ zjazdom opúšťam Kozákovský hrebeň, smerujúc cez obec Žernov (názov je príznačný – v minulosti sa tu ťažil ryolit na výrobu mlynských kameňov) do mestečka Rovensko pod Troskami.
Zdiaľky dobre rozpoznateľné, tvarom charakteristické veže Trosiek, trónia okoliu. Jedná sa o kriedové pieskovce prerazené terciérnymi vulkanitmi, na ktorých stojí turistami obľúbený strážny hrad. Nakrátko sa zastavujem na ošumelej stanici v Rovensku, nahliadam do mapy a ďalej pokračujem lokálkou na Újezd pod Troskami. Po ceste II.triedy č.281 smerujem okolo známeho lomu na sklárske piesky Střeleč na Mladějov, za ktorým zdolávam serpentínovité stúpanie. V susednej Sobotke si na námestí dávam konečne dlhšiu pauzu na občerstvenie. Páľava slnka mi dáva zabrať.

Úsek 5, Sobotka - Bakov nad Jizerou (nám.)
čas v cieli úseku - 15:35 hod.; dĺžka úseku - 24,48 km; čistý čas jazdy - 0:55:09 hod.
Pokračujúc zo Sobotky sa dostávam do Dolného Bousova. Plusom je, že ďalej už zaberám s vetrom v chrbte, môj postup sa teda mierne zrýchľuje. Nazad do Bakova je to už iba na skok. Končím krátko po pol štvrtej. Vetrám od slnka vyhriate auto, nakladám bicykel a bez ďalšieho otáľania vyrážam. Premávka na diaľnici je pomerne hustá, množstvo ľudí sa po víkende na chalupách vracia do hlavného mesta. Po príjazde do Prahy nasleduje sprcha a krátky spánok. Nejako ma to zmohlo...

Počasie - jasno, slnečno, miestami veterno, tep. 25-28°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
114,54 km 6:55 hod. 4:59:43 hod. 22,9 km/h 51,2 km/h Sobotka-Čálovice





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2012