Cyklo Mělník - 25.apríl 2012, st.



Úsek 1, Praha (Pelc-Tyrolka) - Otvovice (žst.)
čas v cieli úseku - 9:16 hod.; dĺžka úseku - 22,15 km; čistý čas jazdy - 1:02:23 hod.
Cyklistickú sezónu tento rok „naostro“ zahajujem pomerne neskoro, dátumom 25.apríl vyrovnávam negatívny rekord spred dvoch rokov. Príčinou je, že počas krátkeho na počasie priaznivého obdobia v priebehu marca, som sa zdržiaval v Prahe a bicykel som nemal poruke. Naopak, počas Veľkej noci, ktorú som strávil doma na Slovensku, počasie cyklistike veľmi neprialo. Bike som si však priviezol do Prahy, kde ešte dva týždne vyčkávam na príležitosť vybehnúť na cesty. Keďže doposiaľ ležal rozložený pod stolom, dávam bike dohromady deň vopred, podvečer potom ešte na bezmála dvadsiatich kilometroch okolo Troje testujem jeho technický stav.
Z intráku sa vymotávam krátko pred ôsmou, kedy sa nočná oblačnosť postupne rozťahuje a obloha sa postupne skvie belasou. Konštatujem, že predsa len som mal vyraziť ešte trocha neskôr, je totiž dosť chladno. Na nábreží v Troji zastavujem a pridávam ešte jedno tričko a vestu. Keďže je pracovný deň, premávka na pražských cestách je dosť hustá. Z tohto dôvodu sa vyhýbam prejazdu priamo cez Troju a namiesto toho postupujem pozdĺž rieky, lávkou prechádzam na Cisársky ostrov a ďalej cez Stromovku na okraj Dejvíc, na Podbabu. Z cesty vedúcej ďalej na Roztoky sa stáčam do úzkeho bočného údolia a stúpajúc cez Lysolaje opúšťam Prahu. Výšľapom som sa aspoň trocha zahrial, no vzápätí ma schladil prudký vietor vanúci otvorenou plošinou povyše Prahy. Od Horoměříc postupujem po frekventovanej ceste II.triedy č.240 smerom na sever. V neďalekých Velkých Přílepoch sa odkláňam na lokálku a zakrátko zbieham do údolia vyhĺbeného v karbónskych sedimentoch. Krátko pauzujem pri železničnej stanici v Otvoviciach.

Úsek 2, Otvovice - Spomyšl
čas v cieli úseku - 10:42 hod.; dĺžka úseku - 23,63 km; čistý čas jazdy - 1:01:24 hod.
Spomínaným údolím sa vraciam k hlavnej ceste, odkiaľ však napriek pôvodnému plánu nepokračujem na Velvary, ale vstupujem do rušného centra Kralúp nad Vltavou. Mostom T.G.Masaryka prechádzam na pravý breh Vltavy, kde postupujem popri areáli rafinérie Kaučuk do obce Veltrusy. Zachádzam ku kaštieľu, ktorý som naposledy navštívil počas svojho prvého pražského roku (jún 2009), nato si dávam prvú pauzu na občerstvenie. Slnko prechodne zašlo za mraky, stále sa trúsiace oblohou, naviac zafúkal vietor – opäť je teda dosť chladno. Počas pauzy som akosi „vymrzol“, rýchlym postupom sa snažím opäť zohriať. Prechádzam ponad Vltavu a za neveľkými obcami Staré a Nové Ouholice sa napájam na cestu I.triedy č.16, smerujúcu na Mladú Boleslav. Kvôli hustej premávke sa na nej zdržujem iba krátko, obďaleč zachádzam do obce Spomyšl, kde zapisujem údaje.

Úsek 3, Spomyšl - Kly-Dolní Vinice (U lomu)
čas v cieli úseku - 12:20 hod.; dĺžka úseku - 23,1 km; čistý čas jazdy - 1:02:28 hod.
Obloha sa nakrátko úplne zatiahla, no opäť sa vyjasňuje. Takýto vývoj počasia korešponduje s predpoveďou, že minimálne celé dopoludnie bude premenlivo, ba možno aj spŕchne. Za Spomyšlom pokračujem už lokálkou cez Daminěves a Cítov. Na dohľad mám kultovú vulkanickú horu Říp, ktorá však takto „zblízka“ nepôsobí nijak dominantne. Omnoho väčšou dominantou je tepelná elektráreň Mělník (ležiaca severne od mesta pri obci Horní Počaply), chrliaca k zachmúrenej sivej oblohe oblaky snehobielej vodnej pary. V neďalekej Vliněvsi si dávam obedňajšiu prestávku, zajedám si tyčinku a nazerám do mapy.
Do mesta Mělník vstupujem menším cestným mostom z obce Brozánky, čím sa ocitám na pravom brehu rieky Labe, ktorá sa iba niekoľko desiatok metrov južnejšie zlieva s Vltavou. Centrálna časť mesta leží na vŕšku priamo nado mnou, čaká ma teda krátky a prudký výšľap. Na jeho vrchu sa ocitám pri kostole sv.Petra a Pavla, chvíľu sa kochám výhľadom na severozápad. Z tohto pohľadu už je Říp jasnou dominantou. Z približujúcej sa oblačnosti sa na niekoľko minút znieslo neškodné mrholenie, ktoré ustáva po mojom príchode na neďaleké hlavné Náměstí míru. Pekné asymetrické námestie obklopené kulisou historických domov mi hneď evokuje celý rad scén z filmovej série o „básnikoch“. Na námestí sa však dlhšie nezdržiavam, z historického centra zbieham na okraj mesta, a keďže som sa trochu dezorientoval a vyrazil nesprávnou výpadovkou, na Všetaty pokračujem o niečo kratšou trasou. Údaje zapisujem v osade Dolní Vinice.

Úsek 4, Kly-Dolní Vinice - Brázdim
čas v cieli úseku - 14:06 hod.; dĺžka úseku - 20,22 km; čistý čas jazdy - 1:00:57 hod.
Z hlavnej cesty smerujúcej na Starú Boleslav sa stáčam na lokálku a cez obec Přívory prechádzam do Všetat. Nakrátko sa zastavujem pri železničnej stanici, potrebujem sa trocha občerstviť. Stanica Všetaty je, mimochodom, zaujímavá tým, že koľajisko sa nachádza po oboch jej stranách – ako pozostatok po výstavbe dvoch tratí (Praha – Turnov, resp. Lysá n.L – Děčín), z ktorých každá patrila inej súkromnej spoločnosti. Každá z nich tak mala svoj „office“ a nástupište po inej strane budovy. Z Všetat pokračujem rovinou, krížom cez nivu Labe, pričom prechádzam i ponad samotnú rieku, na Kostelec nad Labem. Znova schádzam z hlavnej cesty a lokálkou, ktorej povrch by si zaslúžil rekonštrukciu, sa presúvam do susedných Polerad. Po malej pauze (začínam byť unavený, hoci ešte som neprekročil stovku) pokračujem na Brázdim.

Úsek 5, Brázdim - Praha (Pelc-Tyrolka)
čas v cieli úseku - 15:15 hod.; dĺžka úseku - 20,29 km; čistý čas jazdy - 1:00:27 hod.
Tiahle stúpanie ma privádza do obce Veleň. Nebo sa už definitívne vyjasnilo, ďalšie zrážky nadnes zrejme nehrozia, ba už i vzduch sa citeľne oteplil. Poslednou obcou pred Prahou sú Přezletice, nato už vstupujem do mestskej časti Vinoř. Po už známej trase pokračujem na Satalice, Kbely a napokon na Prosek. Premávka je idúc hlbšie do mesta hustejšia, pribúda svetelných križovatiek. Okrajom sídliska Prosek zbieham na Bulovku a z Libne pokračujem k intráku popri bývalých lodeniciach. Končím o štvrť na štyri. Najazdených 109 kilometrov je výkon adekvátny prvej cyklistike sezóny. Už sa však teším na ďalšie...

Počasie - polooblačno až oblačno, neskôr vyjasnenie, slnečno, veterno, tep. 10-15°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
109,5 km 7:16 hod. 5:07:39 hod. 21,3 km/h 52 km/h Mlčechvosty





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2012