Tatry na bicykli (deň 1) - 4.september 2012, ut.



Organizácia tohtoročných Tatier na bicykli sa stala komplikovanejšou než obvykle. V minulých rokoch záležala dohoda na termíne iba na Rudolfovi a mne, tentoraz sme sa však rozhodli zapojiť aj nášho „bratranca“ z Budapešti, Mártona. Dať dohromady účastníkov z dvoch krajín si vyžadovalo dohodnúť termín so značným predstihom, napokon sme sa zhodli na druhom týždni v júli. Keďže však Márton zhruba týždeň vopred oznámil kvôli pracovnej zaneprázdnenosti neúčasť, na poslednú chvíľu sa aj Rudolf rozhodol od toho odstúpiť – dôsledkom bolo odloženie TnB na neskorší termín, koniec augusta alebo až september. Po návrate z augustovej „terénnej kampane“ k diplomovke uvažujem o menšej zmene – namiesto do Tatier by sme sa mohli na tri či štyri dni vybrať k Balatonu a nazad. Po prvotnom nepatrnom nadšení sa Rudolf neodhodlal ani k tejto variante, a tak musím opäť vymýšľať náhradné riešenie. Ja som čím ďalej viac odhodlaný TnB absolvovať aj sám, už ani nie tak pre potešenie z cyklistiky, ale skôr kvôli zachovaniu kontinuity tohto podujatia.

Úsek 1, Bratislava-Petržalka - Dobrohošť
čas v cieli úseku - 11:00 hod.; dĺžka úseku - 31,53 km; čistý čas jazdy - 1:05:28 hod.
TnB teda zahajujem v utorok, 4.septembra, čo je spomedzi doterajších ročníkov najneskorší termín. Bývalo zvykom prvý deň absolvovať z krajného západu do Alekšiniec, tentoraz teda začnem v bratislavskej Petržalke, kam som sa ráno zviezol s otcom smerujúcim do práce. Vyrážam o 9:42 hodín od priemyselného areálu ležiaceho povedľa frekventovanej Einsteinovej, odkiaľ pokračujem Kočánkovou ulicou k nábrežiu Dunaja a ďalej po hrádzi popod najnovší bratislavský most Appolo. V okolí sa nachádza viacero rodinných domov a záhradných pozemkov, predstavujúcich relikt starej Petržalky. „Engerau“ totiž v dobe veľkého socialistického rozmachu Bratislavy v 70.rokoch ako obec zanikla a nahradilo ju dnešné gigantické panelákové sídlisko, najväčšie na Slovensku.
Cyklotrasou vedúcou po protipovodňovom vale opúšťam Bratislavu a obchádzam aj jej vzdialenejšie mestské časti – Rusovce a Čunovo. Prechádzam ponad vodné dielo, oddeľujúce veľkú vodnú plochu zdrže Hrušov od reliktov dunajských lužných lesov, a nato sa zastavujem pri galérii Danubiana. Ešte od skorého rána sa nad podunajskou krajinou drží akýsi opar alebo nízka oblačnosť, nálada je teda pochmúrnejšia. Postupne však začína presvitať slnko a modrá obloha. Popri prívodnom kanáli vodného diela Gabčíkovo smerujem ďalej na juh. Široko-ďaleko niet nikoho, na blízkej ceste len tu a tam prebehne nejaké auto, podobne riedka je premávka lodnej dopravy na Dunaji. Zakalený vzduch splýva s farbou vody v rieke, viditeľnosť je slabá. Úvodný úsek zakončujem pri priepuste neďaleko Dobrohošte, kde stretám prvých cyklistov.

Úsek 2, Dobrohošť - Nový Život-Eliášovce
čas v cieli úseku - 12:31 hod.; dĺžka úseku - 23,38 km; čistý čas jazdy - 0:55:33 hod.
Pri prístavisku vo Vojke si dávam nútenú pauzu, kompa totiž vyráža až približne za štvrťhodiny. Medzitým sa občerstvujem a nahliadam do mapy. Prievoz, v tomto prípade vlastne malá nákladná loď, je takmer plná, z „neautomobilizovaných“ pasažierov som však jediný. Z rušnejšieho prístaviska na ľavom brehu Dunaja smerujem do Kyselice a Rohoviec. Po krátkom úseku hlavnej cesty z Bratislavy do Štúrova sa stáčam opäť na lokálku a najbližšiu zastávku zaznamenávam pri železničnej stanici Lehnice. Za rovnomennou dedinou postupujem pustou lokálkou naprieč polia, na ktorých sa v týchto dňoch intenzívne pracuje. Vietor pofukuje od severu, v tejto fáze s ním teda musím dosť zápasiť. Sekundu na vydýchanie si dávam v Eliášovciach, ktoré sú spolu s ďalšími okolitými osadami združené do obce Nový Život.

Úsek 3, Nový Život-Eliášovce - Sládkovičovo
čas v cieli úseku - 14:00 hod.; dĺžka úseku - 20,25 km; čistý čas jazdy - 0:50:43 hod.
Nízka oblačnosť, ktorú som spomínal, sa už definitívne vytratila, obloha je azúrovomodrá a slnko výdatne páli. Z Eliášoviec pokračujem po ceste II.triedy č.510 (Most p.Bratislave – Sládkovičovo), pričom zakrátko prechádzam ponad kalný, pokojne plynúci Malý Dunaj, ocitajúc sa v Jelke. Nakrátko z cesty schádzam do stredu dediny, kde sa zastavujem v pohostinstve na polliter kofoly a niečo po zub. Decká posedávajúce na terase i „štamgasti“ popíjajúci v tieni krčmy hovoria bez výnimky po maďarsky, no s postupom viac na sever sa situácia mení – dostávam sa takpovediac na slovenské územie. Bez výraznejšej prestávky prechádzam cez Veľké Úľany do Sládkovičova, kde zapisujem údaje a bez otáľania vyrážam na ďalšiu cestu.

Úsek 4, Sládkovičovo - Pata (ObÚ)
čas v cieli úseku - 15:08 hod.; dĺžka úseku - 19,38 km; čistý čas jazdy - 0:49:07 hod.
Podobne ako aj na posledných cykloakciách sa akosi „ozýva“ pravé koleno, čo je dosť neblahé znamenie ako vzhľadom k tejto akcii, tak k môjmu ďalšiemu cyklistickému úsiliu. Zatiaľ to však nie je kritické. V úseku medzi Sládkovičovom a Sereďou postupujem v hustej premávke na ceste č.61 (Bratislava – Sereď), vietor sa do mňa opiera pre zmenu z boku. Na začiatku Serede zastavujem na čerpacej stanici Slovnaft, kde dokupujem čosi na občerstvenie, nato prechádzam rušným centrom mesta a na hlavnom námestí zhruba štvrťhodiny pauzujem. Slnečná páľava práve dosahuje svoj vrchol, no stále je to nič v porovnaní s poslednou augustovou cyklistikou (viď Cyklo Dobrá Voda). Ponad Váh sa dostávam do susednej Šintavy, za ktorou využívam už tradičnú skratku po prašnej ceste do Paty. V snahe si cestu mierne skrátiť odbočujem na sever, smer Pusté Sady.

Úsek 5, Pata - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:07 hod.; dĺžka úseku - 19,77 km; čistý čas jazdy - 0:51:16 hod.
Z Pustých Sadov prechádzam po prašnej, vlniacej sa poľnej ceste do Bábu, odkiaľ s krátkou zastávkou v parku v Rumanovej pokračujem na Rišňovce. Do Alekšiniec prichádzam krátko po štvrtej a musím priznať, že dnešná, hoci pomerne krátka cyklotúra (114 km) ma celkom unavila. Na regeneráciu síl pred „hlavnou fázou“, ktorú plánujem na dva-tri dni, si v stredu dávam voľno. Okrem toho je potrebné, aby si odpočinulo aj moje pobolievajúce koleno.

Počasie - zrána oblačno, neskôr polojasno, slnečno, tep.asi 28°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
114,34 km 6:25 hod. 4:32:07 hod. 25,2 km/h 37,8 km/h ?





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay
TATRY NA BICYKLI 2012
deň 1 (Bratislava - Alekšince) :: deň 2 (Alekšince - Blatnica) :: deň 3 (Blatnica - Tatranská Štrba)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2012