Tatry na bicykli 2008 (deň 2) - 2.júl 2008, st.



Úsek 1, Alekšince - Nitra-Janíkovce
čas v cieli úseku - 10:21 hod.; dĺžka úseku - 22,85 km; čistý čas jazdy - 1:01:26 hod.
Úvodnú etapu zo Záhoria mám teda za sebou, počasie mi neprialo, no napriek tomu tom bola viac-menej „hračka“. Jeden deň trávim doma v Alekšinciach, respektíve v Nitre, kde som sa stretol s Janom a poobede zaskočil na nákup potravín a ďalších nevyhnutných vecí. Zvyšok dňa trávime s Rudolfom balením vecí, ja navyše rozkladám a skúšam nový (takzvaný Viliamov) stan, keďže ten menší, ktorý som použil pri predchádzajúcich Tatrách na bicykli, by kapacitne nestačil. Bicykle sú v predvečer zahájenia hlavnej fázy TnB 2008 pripravené, ostáva si výdatne oddýchnuť a ráno medzi pol deviatou, deviatou vyraziť.
Počasie nám, zdá sa, praje. Už od rána je jasno, po oblačnosti ani chýru. Po posledných prípravách, ktoré sa napokon trocha pretiahli, vyrážame po rozlúčke s mamou o 9:03 hodín. Tak po dvoch rokoch znova. Navykanie si na náklad v zadnej časti biku dlho netrvá, postupuje sa príjemne. Ako prvé zdolávame za Alekšincami andačské kopce, prechádzame Zbehmi, Čakajovcami i Drážovcami. Premávka na hlavnej ceste č.64 (Žilina – Komárno) je dosť hustá, kamiónová doprava pulzuje od severu na juh. Na Šindolke hlavnú opúšťame, pri prameni si dávame krátku pauzu (natieranie končatín) a Nitru následne zdolávame prejazdom popod Zobor, cez kruhový objazd na Chrenovú a po Dlhej ulici priamo smerom na juh. Úsek končíme až v mestskej časti Janíkovce pri odbočke k poľnému letisku.

Úsek 2, Nitra-Janíkovce - Komjatice (cint.)
čas v cieli úseku - 11:29 hod.; dĺžka úseku - 22,25 km; čistý čas jazdy - 1:00:07 hod.
Belasá obloha bez jediného mráčika je po predvčerajšom boji s počasím balzamom na dušu. Akurát od juh máme mierny protivietor, ten nás trocha brzdí. Pred Čechyncami vrháme posledný pohľad na Zobor (586 m.n.m.), najvýchodnejší vrch pohoria Tríbeč a dominantu okolia. Vidieť ho zhruba po Šurany, no s pribúdajúcimi kilometrami je čoraz menej výrazný. Prechádzame obcami Malý a Veľký Cetín, Vinodol a Černík. Oddeľujú ich pomerne dlhé úseky „ničoho“, tiahneme sa nivou rieky Nitry pomedzi ešte nezožaté pšeničné polia. Na východ od nás vystupujú kopčeky Žitavskej pahorkatiny, s tou ale dočinenia mať nebudeme. V Černíku sa stáčame na západ a približne 5-kilometrovým úsekom, pričom prekračujeme rieku Nitru a míňame bývalé štrkoviská, sa presúvame do susednej obce Komjatice. Na chvíľu sme sa vymanili spod vplyvu nepríjemného protivetra, naberáme rýchlosť. V Komjaticiach pauzujeme na cintoríne.

Úsek 3, Komjatice - Nové Zámky (centr.)
čas v cieli úseku - 12:46 hod.; dĺžka úseku - 19,6 km; čistý čas jazdy - 0:52:57 hod.
Vraciame sa na hlavnú cestu č.64, ktorou postupujeme prakticky až do Nových Zámkov. Bola tu aj možnosť ísť cez Ondrochov a Šurany, no tie napokon vynechávame. Vo frekventovanej premávke si človek cyklistiku veľmi nevychutná, no ani tu nie je čo vychutnávať. Vôkol nás je iba rovina a rovina, postup je nezáživný. Ťah vzduchu opierajúci sa do našich bicyklov nám uberá sily. Ľudských sídiel je tu málo, azda iba Nový svet a Nitrianska osada. Do Nových Zámokov prichádzame od severu, míňame prvú veľkú križovatku s hlavnou cestou č.75 od Bratislavy, podchádzame železničnú trať č.130 (Bratislava – Štúrovo) a na ďalšej svetelnej križovatke na Výpalisku (neďaleko Tesca) naberáme smer Kolárovo. Hodný kus sa ťaháme perifériou mesta pomedzi rodinné domy ulicou zvanou Nitrianska cesta, na Bernolákovom námestí sa stáčame na menšom kruhovom objazde do centra.

Úsek 4, Nové Zámky - Nová Vieska (žel.zast.)
čas v cieli úseku - 14:51 hod.; dĺžka úseku - 29,4 km; čistý čas jazdy - 1:22:11 hod.
Na rad prichádza obedňajšia pauza na novozámockom Hlavnom námestí. Centrum má obdĺžnikový pôdorys, v strede sa nachádza fontána, v ktorej som si ovlažil tvár i ruky, a morový stĺp, na jeho južnej strane stojí najvýznamnejšia pamiatka – rímskokatolícky Kostol sv.Kríža zo 16.storočia s prestavbou v roku 1877. Menej sem pasujú modrenejšie stavby ako kultúrny dom v štýle socialistického realizmu a obchoďák Jednota. Inštalovaná je tu i socha národovca a kodifikátora spisovnej slovenčiny Antona Bernoláka, ktorý tu pôsobil ako riaditeľ školy.
Z centra sa po Ul.M.R.Štefánika vraciame na hlavnú cestu, križujeme rieku Nitru a okrajom priemyselnej časti ústime z Nových Zámkov. Opäť sa nám otvára rovina. Zakrátko vstupujeme do komárňanského okresu. V obci Bajč, ktorá je križovatkou hlavných ciest na Komárno a Štúrovo, sa v pivárni, umiestnenej v akomsi poloschátranom bývalom kaštieli, zastavujeme na kofolu. Pollitrík a tieň mi dobre padol. Inak pijeme len teplé minerálky a v otrasnej páľave sa ani nemáme kam schovať. Lesy tu navôkol nie sú, len otvorená krajina a polia. V Bajči prechádzame na cestu II.triedy č.509 a mierne vlnitým terénom postupujeme tentoraz na juhovýchod. Ako prvú míňame osadu Chrasť, nasleduje obec Pribeta a návrat do okresu Nové Zámky. Tesne pred Strekovom, počas malej pauzy v tieni stromu na okraji slnečnicového poľa, stretávame početný pelotón poľských cyklistov smerujúcich od juhu, asi z Maďarska. Pauzujeme v Novej Vieske na železničnej zastávke, tyčinkami dopĺňame energiu a voláme domov. Práve prechádza osobák na Nové Zámky.

Úsek 5, Nová Vieska - Štúrovo (ATC Vadaš)
čas v cieli úseku - 18:54 hod.; dĺžka úseku - 29,59 km; čistý čas jazdy - 1:29:58 hod.
Cesta sa i ďalej kľukatí miernymi pahorkami. Vietor nám nedá pokoj. V Gbelcoch sa zastavujeme v Pohostinstve u rebrináka na ďalšiu kofolu a popri tom preberáme zvyšok dnešnej trasy a zbežne i trasu na nasledujúce dni. Za dedinou je už Podunajská rovina verná svojmu názvu, terén je kopcovitý iba na sever od hlavnej cesty č.509 (Bajč – Štúrovo), ktorú však vzápätí opúšťame. Úzkou lokálkou sa dostávame k trati, pri bývalej zastávke Malá Mužla, dnes stanovišti závorára, stretávame dlhý nákladný vlak od Štúrova. Prechádzame prevažne cigánskou osadou Malá Mužla a prázdnou miestnou komunikáciou pokračujeme do Mužly. Takmer sme zvolili zlý smer a dali sa na Komárno. Napájame sa na hlavnú cestu č.63 od Bratislavy, obchádzame obec Obid a zakrátko sa ocitáme pri štúrovskej železničnej stanici, odkiaľ je to však do mesta samotného ešte nejaký ten kilometer.
Raritou Štúrova okrem iného je, že blízko stanice sú doslova niekoľko metrov od seba dve čerpacie stanice Slovnaft. Na prvej z nich sa o 16:55 hodín zastavujeme, treba kúpiť niečo na pitie na večer. Do mesta sa dostávame Komenského ulicou. Prvou úlohou je zabezpečiť ubytovanie, na výber máme dve možnosti – kemping v Náne alebo známejší na termálnom kúpalisku Vadaš priamo v Štúrove. Rozhodol som sa pre ten Vadaš, no pre premrštenú cenu – niečo vyše 500 Sk za dve osoby vo vlastnom stane a navyše iba na jednu noc, to teraz ľutujem. Nehovoriac o tom, že na recepcii som strávil minimálne polhodinu, kým nás ubytovali.
V každom prípade, ubytovanie je vybavené, môžeme ísť do mesta. Do Maďarska, presnejšie Esztergomu, ktorý je len čo by kameňom dohodil, už nejdeme. Ostatne, na bicykli som tam už bol minulý rok. Iba sme sa pomotali po centre, z nábrežia, kde práve inštalujú nové protipovodňové bariéry, sa pokochali pohľadom na rieku Dunaj, ostrihomskú baziliku a vynovený Most Márie Valérie. Hranica Slovenska prechádza pár desiatok metrov od nás, stredom našej najmohutnejšej rieky. Ak všetko pôjde dobre, o niekoľko dní budeme takto hľadieť cez inú hranicu – poľskú. Na záver ešte kofola v bufete (pozor, cena 30 Sk!) a návrat do kempu.
Stan rozkladáme na táborisku nachádzajúcom sa priamo v areáli termálneho kúpaliska. Karavanisti prevažujú nad stanujúcimi návštevníkmi, zahraničných turistov je zasa viac ako domácich. Hojne sú zastúpení najmä Češi. Voľného miesta je dosť, no i tak vyberáme čo najvhodnejší pľac. Do pol ôsmej je stan rozložený a plne funkčný, dovtedy som sa v tej dusnote zapotil. Najočakávanejšou vecou je sprcha, napokon však práve z nej sme najviac sklamaní. Za tú cenu by som taký otras nečakal. Po večeri ešte rozoberáme zajtrajšok a pred deviatou ideme spať. Druhý deň TnB dopadol vcelku dobre.

Počasie - polojasno až polooblačno, miestami veterno, tep.asi 28°C
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
123,69 km 9:51 hod. 5:46:39 hod. 21,89 km/h 59,6 km/h Andač





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay
TATRY NA BICYKLI 2008
deň 1 (Kúty - Alekšince) :: deň 2 (Alekšince - Štúrovo) :: deň 3 (Štúrovo - Dolná Strehová) :: deň 4 (Dolná Strehová - Hnúšťa)
deň 5 (Hnúšťa - Podlesok) :: deň 6 (Podlesok - Červený Kláštor) :: deň 7 (Červený Kláštor - Košice) :: deň 8 (Košice - Čierna nad Tisou)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2008