Tatry na bicykli 2008 (deň 1) - 30.jún 2008, po.



Každý človek či skupina ľudí má svoje zaužívané zvyky a tradície. Niektoré pretrvávajú, iné časom zanikajú. Moji kamaráti z Lychapy pred štyrmi rokmi založili tradíciu diaľkových cyklistík z Nitry do Tatier, ktoré pod rôznymi názvami (Tatry na bicykli, Tour de Tatry, Túr do Tatry) zaznamenali tri ročníky. Dvakrát s mojou účasťou. Na prvom ročníku (2004) som sa nezúčastnil (z jednoduchého dôvodu, že vtedy sme sa ešte nepoznali), čo-to o ňom viem iba z rozprávania. Druhý ročník sa z iniciatívy Dana Zajka zmenil na ozaj masovú akciu, pre mňa bol prvou viacdňovou cyklotúrou. Tretí sa napriek nižšej účasti z môjho pohľadu vydaril ešte viac, azda to „spravila“ tá nádherná trasa. Minulý rok sa o Tatrách na bicykli veľa nahovorilo, avšak napokon sa neuskutočnili. S myšlienkou usporiadania vlastnej verzie (ja sám do Košíc cez Martin a Poprad) som sa pohrával ešte začiatkom júla, no potom som od toho upustil. Tatry na bicykli tak stratili kontinuitu.
Zmeniť sa to mohlo tento rok – lychapári však možnosť udržať túto tradíciu pri živote opäť prepásli. Dôvodov je viac, bezprostredne však lychapárske TnB 2008 stopla neúčasť Jana, ktorý sa presúva k A-mužstvu Nitry a nebude mať začiatkom júla dovolenku, a následne aj Dušana pre pracovnú zaneprázdnenosť. Ja som sa do toho až príliš „zažral“ a vzdať sa už rozhodne nechcel. Plány nosím v hlave už dlhšie, ostáva odhodlať sa vyraziť a uskutočniť ich. Po maturite začínam s cyklistikou, ktorú som pre študijnú zaneprázdnenosť zanechal niekedy v marci.

Úsek 1, Kúty - Bílkove Humence
čas v cieli úseku - 9:30 hod.; dĺžka úseku - 25,8 km; čistý čas jazdy - 1:04:20 hod.
Dňom D je pondelok 30.júna. Začínam podobne ako minulý rok na Záhorí, kam ma ráno doviezol autom otec. Z obce Kúty, ležiacej neďaleko českej hranice, vyrážam po menších úpravách o 8:06 hodín. Počasie sa nevyvíja dobre, už zrána je zamračené a dážď je zrejme iba otázkou času. Na námestí v Kútoch sa z hlavnej „starej“ cesty č.2 (Bratislava – Brno) stáčam na cestu II.triedy č.500 (Kúty – Vrbovce), míňam stanicu i hlavnú železničnú trať a relatívnou rovinou pokračujem proti toku rieky Myjavy smerom na východ. Už onedlho sa z hlavnej stáčam na miestnu komunikáciu a pred obcou Kuklov, pri miestnej poloschátranej zastávke, križujem železničnú trať č.116 (Kúty – Trnava). Miestna komunikácia ma privádza do najmladšieho mesta na Slovensku (štatút získalo roku 2001) – Šaštína-Stráží. Dominantou mesta je Bazilika sedembolestnej Panny Márie, významné pútnické miesto. V Šaštíne si dávam krátku pauzu, pritom mi volá otec, že v Bratislave je prietrž mračien. Predpokladám, že sa to preženie viac juhom, no i tak sa mám na čo tešiť.
Lokálkou pokračujem do Borského Mikuláša. Za dedinou schádzam z hlavnej cesty č.590 (smer Malacky) na deravú vedľajšiu cestu križujúcu Lakšársku pahorkatinu. Za jediným tiahlym stupákom zbieham do obce Bílkove Humence, kde krátko pauzujem a zapisujem údaje.

Úsek 2, Bílkove Humence - Buková (zast.SAD)
čas v cieli úseku - 10:47 hod.; dĺžka úseku - 23,31 km; čistý čas jazdy - 0:58:30 hod.
Za Bílkovymi Humencami sa dostávam do osady Mikulášov, miestnej časti obce Lakšárska Nová Ves. Vstupujem do vojenského výcvikového priestoru Záhorie. Prejazd je povolený po oficiálnej ceste, odbočovanie z nej je zakázané, navyše cesta môže byť uzatvorená rampami v prípade armádnych manévrov. Vnútri vojenského obvodu míňam pásy „piesočných zón“, charakteristických pre Záhorskú nížinu. Tieto piesočnaté pôdy majú vysoký obsah solí a sú málo úrodné, rastú na nich preto iba ihličnany, prevažne borovice. Porast je miestami roztrúsený, inde umelo vysádzaný. Vojenský obvod opúšťam pri akejsi horárni, prebieham Podmalokarpatskou zníženinou, čo je brázda na severnej strane pohoria Malé Kapraty, tiahnuca sa od Zohora po Jablonicu, a dostávam sa do obce Plavecký Mikuláš. Snažil som sa pridať do tempa, okolo hôr sa zbierajú mraky a nerád by som bol, keby ma prehánka chytila práve na tejto rovine.
Po hlavnej ceste č.501 smerujem na sever. V susednom Plaveckom Petre si dávam prestávku na tyčinku. Čaká ma prvé vážnejšie stúpanie, od hlavnej cesty do kotliny Bukovej. Premávka je aj tu značná, obieha ma kolóna nákladiakov. Pri vodnej nádrži Buková sa na moment zastavujem. Leto už síce začalo, no návštevníkov tu akosi niet. Jedine zopár rybárov posedáva po brehoch. Naposledy ma tu chytil dážď a zhodou okolností sa história opakuje. V dedine, Bukovej, sa skladám na autobusovej zastávke, čakám, ako sa vyvinie počasie. Buď dážď zosilnie alebo prestane a budem môcť pokračovať.

Úsek 3, Buková - Chtelnica
čas v cieli úseku - 12:38 hod.; dĺžka úseku - 22,06 km; čistý čas jazdy - 0:53:50 hod.
Po pár minútach usudzujem, že takáto prehánka by mi v postupe nemala zabrániť. Prehodil som si nepremokavú bundu a tiahlym klesaním opustil Bukovú. Prehánka moju cestu opäť prerušila už v neďalekom Trstíne. Urobil som si pauzu, treba povedať, že zbytočnú, vyčkávaciu. Počas posedávania v krčme nad mapou a kofolou dážď zosilnel, postupne však utíchol a pustil ma ďalej. Pod vetrovkou sa začínam náramne potiť, pri kostole v Naháči preto zastavujem a suším sa. Naháč je malá, no známa dedina. Ako farár tu v 19.storočí pôsobil bernolákovský národovec Juraj Fándly, historicky významnou pamiatkou je aj kláštor sv.Kataríny ležiaci v kopcoch nad obcou. Za Naháčom absolvujem niekoľko prudkých stupákov a následných zjazdov. V Dechticiach, kde som nebol bicyklom už tri roky (viď Cyklo Trstín), dopĺňam energiu na autobusovej zastávke. Pokračujúc členitým terénom sa hlavnou cestou č.502 (Bratislava – Vrbové) dostávam do Chtelnice, jednej z najväčších obcí na južnom úpätí severnej časti Malých Karpát.

Úsek 4, Chtelnica - Piešťany (Kúpeľný most)
čas v cieli úseku - 14:13 hod.; dĺžka úseku - 25,76 km; čistý čas jazdy - 1:03:35 hod.
Hlavná cesta sa aj ďalej „reže“ krížom cez kopce, postupujem však pomerne rýchlo. Krátke, hoci miestami prudké stúpania, pre mňa nie sú veľkým sústom. Dážď už ustal, tu a tam však mrholí. Obloha je zatiahnutá, mraky akoby ležali na sebe vo dvoch vrstvách – vrchná je sivá a súvislá, ledva prepúšťa rozptýlené slnečné lúče, spodná je rozorvaná a členitá, mraky vytvárajú rozličné útvary. Za Šterusmi pozvoľna klesám prakticky až do Vrbového, malého mesta na pomedzí malokarpatských kopcov a nivy Váhu. Z tunajších pamiatok môžem spomenúť šikmú vežu (zvonicu), rodný dom dobrodruha M.Beňovského a židovskú synagógu. Tá už dnes chátra, omše nie je pre koho slúžiť.
Na čerpacej stanici Slovnaft na konci mesta si po dlhšom úseku dávam prestávku, odpočívam, dopĺňam energiu. Prejazdom cez zrušenú železničnú trať Piešťany – Vrbové pokračujem cez obce Krakovany, Ostrov a Veľké Orvište. Nadjazdom zdolávam diaľnicu D1 a hlavnú trať č.120 (Bratislava – Žilina) podchádzam novovybudovaným mimoúrovňovým križovaním. Spleťou piešťanských ulíc sa dostávam do centra mesta, presnejšie ku Kúpeľnému mostu. Akurát je čas na pauzu.

Úsek 5, Piešťany - Hlohovec (centr.)
čas v cieli úseku - 16:03 hod.; dĺžka úseku - 22,95 km; čistý čas jazdy - 1:01:00 hod.
Z Kúpeľného ostrova prechádzam do Banky. Turistov je v okolí piešťanských kúpeľov i vodnej nádrže Sĺňava požehnane. Začína sa postup na juh – hlavnou cestou č.507 (Žilina – Gabčíkovo). Pomerne silný protivietor brzdí moje doposiaľ rezké tempo, no dostavuje sa aj určitá fyzická únava (otlačená riť). Vyjasňovať sa (už bolo mimochodom na čase) začína za Sokolovcami, ďalej je slnečno a polojasno. Mierny protivietor ma sprevádza až do Hlohovca, kde pauzujem na hlavnom námestí. Pekne sa vyčasilo, hneď je radosť jazdiť.

Úsek 6, Hlohovec - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:58 hod.; dĺžka úseku - 16,05 km; čistý čas jazdy - 0:57:24 hod.
Za Hlohovcom nachádzam pri ceste „stratenú“ ŠPZ-ku s čadčianskym evidenčným číslom. Aj som uvažoval, že ju vezmem, no mohla by mi privodiť problémy so zákonom. Nasleduje stará rutina – Kľačany, Rišňovce a napokon Alekšince. Zajtra ma čaká oddych, nákup zásob a balenie vecí na hlavnú fázu TnB 2008. Na dlhší čas sa rozlúčim s Nitrou, v pláne mám aj stretnutie s kolegom Janom.

Počasie - zamračené, prehánky, mierne veterno, tep.asi 25°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
135,93 km 8:52 hod. 5:58:39 hod. 24,48 km/h 51,9 km/h Buková





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay
TATRY NA BICYKLI 2008
deň 1 (Kúty - Alekšince) :: deň 2 (Alekšince - Štúrovo) :: deň 3 (Štúrovo - Dolná Strehová) :: deň 4 (Dolná Strehová - Hnúšťa)
deň 5 (Hnúšťa - Podlesok) :: deň 6 (Podlesok - Červený Kláštor) :: deň 7 (Červený Kláštor - Košice) :: deň 8 (Košice - Čierna nad Tisou)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2008