Slovenský raj - 6.júl 2006, št.

Nasledujúci deň sme sa len motali okolo chaty, dospávali predchádzajúce štyri dni a podvečer sme boli vyprevadiť Zajkovcov na IC Kriváň v Poprade. Pri návrate sa mi na kopci pri meteorologickej stanici v Gánovciach stala menšia nehoda, pričom navyše som bol skoro prejdený autom. Ale moja chyba. Brutálna osmička na zadnom kolese značne ohrozila moje plány pokračovať až do Košíc, no Dušan na moje prekvapenie to koleso celkom slušne vycentroval.
6.júla, teda vo štvrtok, sme sa rozhodli zájsť do Slovenského raja na nejakú nenáročnú túru.
Vyrážame tesne pred jedenástou smerom k železničnej zastávke „ZP Gánovce“, odkiaľ ide vlak Os 7809 o 11:07 hodín. Vystupujeme v Spišských Tomášovciach a po asfaltke cez dedinu sa dávame smerom na kemping Ďurkovec, na hranici národného parku. Za poslednými chatkami vchádzame do lesa. Musím povedať, že bolo plne obsadené ľuďmi, žilo to tam, na rozdiel od času jesene minulého roku, kedy som tu bol naposledy.
Cestu po žltej hore na Tomášovský výhľad sme si skrátili diskusiou o národnostných menšinách na Slovensku. Nepríjemne prekvapení sme boli po príchode na Tomašák, kde nás okamžite skasírovali sumou 40 korún za vstup do národného parku. Keď sa už človek vytrepe hore, tak dajme tomu, že zaplatí; iné by bolo, keby vstupné vyberali ešte na Čingove, to by si ľudia rozmysleli. My nadávame, ale zrejme je to štandard, aj v NP Krka v Chorvátsku som videl, ako od turistov inkasujú za vstup. V každom prípade bol skvelý výhľad, pekné počasie a množstvo návštevníkov.
Z Tomášovského výhľadu vo výške 650 m.n.m. prudko klesáme a zostupujeme až na úroveň rieky Hornád. Lávkou sa dostávame na pravý breh rieky a pri rázcestí sa napájame na modrú značku, pričom teraz pre zmenu začíname prudko stúpať, miestami aj cez reťaze. Cesta po hrebeni je plná turistov a zdá sa byť nekonečná, aj keď kde-tu sa objaví pekná vyhliadka – na Hornádsku kotlinu alebo Tomášovskú Belú. Od vysielača začíname zostupovať po okraji lúky, otvára sa nám pohľad na tatranské končiare a o 14:00 hodín prichádzame k hlavnému hríbiku na Kláštorisku.
To je jediné veľké stredisko turistického ruchu vnútri Slovenského raja a jeho významu akiste odpovedá aj počet prítomných výletníkov. Ich najväčšia koncentrácia je v okolí pohostinstva, človek ak chce niečo, musí čakať v pekne dlhom rade. Obzreli sme si ešte ruiny kláštora a krížom cez lúku pokračujeme po červenej trase na Letanovce.
Klesanie na Hrdlo Hornádu prudko dole naprieč lesom bolo dosť nezáživné; ústilo pri chatovej osade Letanovský Mlyn, odkiaľ prechádzame po pomerne frekventovanej turistickej ceste Kartuziánskym mostom na opačnú stranu rieky. Náhodou sa nám do cesty pritrafila mechanická pumpa a keďže fľaša s vodou je už dávno prázdna, padlo nám toto osvieženie vhod.
Chvíľu ešte kráčame lesom, ktorý opúšťame na jednom z najškaredších a najodpudivejších miest v Slovenskom raji – cigánskom tábore zvanom tiež Letanovský Mlyn. Čakal som, že sa okolo nás zbehnú a aj sa stalo – deti došli žobrať cukríky. Jano ešte ani nevytiahol z tašky načaté „trnavské furé“ a už to jeden zasran schmatol a bežal kade ľahšie, zjavne úplne stratiac slušnosť podeliť sa s ostatnými. Foťák vyťahujem až za osadou, aby som ich veľmi neprovokoval.
Železničná zastávka Letanovce bola po spevnenej ceste cez kopec. Vzhľadom na to, že do príchodu vlaku ostáva ešte kopa času, zbehli sme do dediny, do krčmy Šariš na kofolu. Po návrate na zastávke kupujem v pokladni lístok a pár minút sedíme v čakárni. Na peróne sa postupne začali objavovať ľudia, čo veštilo skorý príchod osobáku. Vlak č.7808 prichádza o 16:17 hodín a po krátkej jazde nás dopravuje do Gánoviec (16:31 hodín). Pri výšľape ihličnatým lesom na Savanna Ho rozoberám s Janom dojmy z dnešnej túry i prípadné plány na ďalší deň.