Poľsko (deň 1) - 7.august 2012, ut.



Praha - Brno - Přerov - Antošovice (štátna hranica ČR-Poľsko) - Chałupki - Wodzisław Śląski - Świerklany - Knurów - Ruda Śląska - Dąbrowa Górnicza - Częstochowa - Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka - Warszawa

Impulzom pre návštevu Poľska bola medicínska stáž Mariána Hajnala vo Varšave, ktorému som sľúbil návštevu. O možnosti rozsiahlejšej „výpravy“ do Poľska, prípadne až do Litvy, som uvažoval už počas zimného skúškového, toto však napokon pre nedostatok času a vôle nebolo možné uskutočniť. Z cesty do Varšavy však nezišlo, ba pridali sa ďalší účastníci. Pôvodný plán, ktorý počítal s cestou vlakom, som bol z časových dôvodov nútený pozmeniť. Do Varšavy tak pôjdeme autom. Tento spôsob dopravy bude pri 5-člennej skupine výhodnejší aj finančne, navyše budeme môcť navštíviť aj nejaké ďalšie miesta po ceste. Ubytovanie máme vybavené vopred, o to sa postarala najmä Linda.
Keďže úvod augusta trávim v Prahe, respektíve v teréne, s kolegami sa stretneme až v Brne, kam budú musieť ráno docestovať vlastnými silami. Ich autobus z Bratislavy prichádza krátko po deviatej. Ja Prahu opúšťam krátko pred šiestou, na príjazd do Brna mám teda výdatnú rezervu. Na okraji mesta si už okolo ôsmej dávam raňajky, okolo trištvrte už vyčkávam na parkovisku pri železničnej stanici. Kolegovia prichádzajú načas, metropolu Moravy potom po menšom blúdení a zastávke na pumpe opúšťame okolo 9:45 hodín. Cesta betónovou diaľnicou D1 smerom na sever ide celkom v pohode, až na mierne spomalený prejazd Přerovom. Krátku pauzu na občerstvenie si dávame až na čerpacej stanici Shell v Antošoviciach, tesne pred poľskými hranicami. Na hraniciach diaľnica končí, schádzame teda na „starú cestu“, ktorou od bývalého hraničného prechodu Chałupki pokračujeme južnou časťou Horného Sliezska. Cez bezmála 50-tisícový Wodzisław Śląski prichádzame do Świerklan, kde sa napájame diaľnicu A1, ktorá by po dostavbe všetkých jej úsekov mala viesť až do prímorského Gdaňsku. Prvá „vážnejšia“ zastávka nás čaká v Knurówe. Konkrétne zastávka na čaj u môjho známeho, zberateľa fosílií Grezgorza Krawczyka, u ktorého trávime asi hodinku.
Z Knurówa, ležiaceho v bezprostrednom susedstve diaľnice, sa zakrátko dostávame do husto obývanej Hornosliezskej metropolitnej oblasti, rozkladajúcej sa na ploche okolo 1200 km2 medzi Glivicami a Dąbrowou Górniczou. Táto oblasť zaznamenala obrovský rozmach vďaka rozvoju priemyslu a železiarstva, ktoré vznikalo okolo bohatých ložísk čierneho uhlia v hornosliezskej panve. Ešte dnes sa tu narozdiel od jej českej časti ťaží vo veľkom, čoho dokladom je množstvo charakteristických veží banských výťahov, roztrúsených po okolí. Aglomeráciu obchádzame po diaľnici D4 (vedúcej od nemeckých hraníc do Krakova), za sebou nechávame Rudu Śląsku, Katovice a Sosnovec, za ktorým sa stáčame na rýchlostnú cestu S1 smerujúcu na sever. Z tej sa však zakrátko stáva obyčajná cesta I.triedy, avšak idúca v štyroch pruhoch. Časté sú rýchlostné obmedzenia kvôli obciam a križovatkám.
Ďalším významným mestom na trase je Częstochowa (po česky Častochov), známa predovšetkým vďaka pútnickému miestu, kláštoru Jasna Góra. Návšteva tohto pomerne veľkého mesta (niečo cez 200-tisíc obyvateľov) by zabrala dlhšiu dobu, tentoraz ho teda vynechávame. Kým však prejdeme okrajom mesta, musíme si pár minút postáť v zápche. Severnejšie prechádzame vlnitou krajinou, na západ od cesty sa povedľa miernych pahorkov vypínajú čmudiace komíny elektrárne Bełchatów. V tejto oblasti sa už ťaží mladšie, treťohorné hnedé uhlie. Dejiskom druhej dnešnej zastávky by mal byť Piotrków Trybunalski, vyše 70-tisícové mesto, ležiace neďaleko Lodže zhruba v strede krajiny. V členitom centre mesta je ťažké sa orientovať, asi preto sa mi „podarilo“ zájsť v jednej z uličiek do protismeru. A miestni si to hneď všimli :)
Piotrków Trybunalski bol v dávnejšej minulosti sídlom gubernie, vďaka priemyslu a ložiskám uhlia najrozvinutejšej v rámci tzv. Kongresového Poľska. Na centre mesta vidieť, že kedysi niečo znamenalo. Akurát z neho dýcha trocha iná atmosféra než z našich miest. Po Rusoch v „Petrokove“ okrem množstva budov z 2.polovice 19.storočia ostalo honosné sídlo guberniálneho súdu či pravoslávny kostol, akých v Poľsku veľa nie je. Len samotní Rusi už, našťastie, odtiahli ďalej na východ. Starým mestom prechádzame k renesančnému zámku zo 16.storočia, slúžiacemu ako rezidencia poľských kráľov počas tunajších zasadaní Sejmu. V jeho okolí sa dnes nachádza zanedbaná „chudobná“ štvrť. Na námestí si v kaviarni dávame malé občerstvenie. Pred odchodom ma ešte auto upozorňuje na kontrolu oleja, v rýchlosti teda s Tomášom zisťujeme stav a dolievame.
Severne od Piotrkówa práve prebieha rekonštrukcia štvorprúdovky, prechádza sa teda iba v polovičnom profile. Premávka je dosť hustá a komplikovaná rôznymi nástrahami ako je neoznačený nájazd či hromada provizóznych zábran navŕšená v strede cesty. Tretia dnešná zastávka sa nachádza zhruba na polceste medzi Piotrkówom a Varšavou. Je ňou neveľká, asi 17-tisícová Rawa Mazowiecka. Do mesta sa dostávame neobvyklým spôsobom, keď v snahe vyhnúť sa kolóne schádzame z rozostavanej štvorprúdovky a ďalej pokračujeme po štrkovke. Významnou pamiatkou mesta sú dnes už čiastočné obnovené ruiny hradu mazovských kniežat z 15.storočia. Po krátkej prehliadke hradu sa vraciame na štvorprúdovku, pokračujúc na Varšavu. Krátko nato si ešte dávame prestávku na pumpe.
Do hlavného mesta Poľska prichádzame od juhovýchodu, cez predmestia Włochy a Okęcie. Medzičasom sa zotmelo, čím sa orientácia ešte viac sťažuje. Vďaka navigácii sa však rušným centrom mesta pomerne bez problémov dostávame až do cieľa, na Plac Dąbrowskiego, ležiaci iba na skok od tunajšej dominanty, Palácu kultúry. Príjazd zaznamenávame niekedy okolo pol desiatej. Po prihlásení sa k ubytovaniu a obsadení si izby máme ešte v pláne stretnutie s Mariánom, ktorý napokon k Palácu kultúry dorazil aj s kolegyňou zo stáže. Keďže už je dosť hodín, približne pol jedenástej, v rýchlosti hľadáme nejaký podnik, kde by sme sa po náročnom dni osviežili pivkom. Mariánova sympatická kolegyňa z Turecka však načala tému histórie, takže napokon sme sa nevyhli ťažkej debate :)

Počasie -
Účastníci - Anna Chudá, Linda Magáthová, Tomáš Radecký, Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Linda Magáthová, Roland Nádaskay
POĽSKO - AUGUST 2012
deň 1 (Praha - Brno - Varšava) :: deň 2 (Varšava) :: deň 3 (Varšava) :: deň 4 (Varšava - Katovice - Alekšince)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2012