Po železnici - december 2006

Deň 1 - 22.december 2006, pi.


Posledné dni pred prázdninami bývajú v škole na nevydržanie, tak tomu bolo aj v tomto prípade. Paradoxne mi trocha pomohlo, že som mierne ochorel a lekárka ma vypísala do konca týždňa. Rudolfovi dali v Trnave na piatok voľno, preto vo štvrtok večer balíme a chystáme sa na cestu do Košíc. Lístky máme kúpené dopredu, zo Šurian do metropoly východu cez Zvolen a B.Bystricu.
V piatok ráno vyrážame z domu za tmy, vlak Os 5103 prichádza zo smeru Leopoldov o 6:02 hodín, v Lužiankach ho napájajú na zadnú časť súpravy od Prievidze, no na tento vlak (Os 5050) prestupujeme až v Nitre. Z cesty najjužnejším úsekom trate č.140 veľa nemáme, svitať začína až okolo Komjatíc, kde križujeme osobák v opačnom smere. O 7:17 hodín sme v uzlovej stanici Šurany, pričom po krátkom postávaní na peróne prichádza náš dnešný tretí, a posledný zároveň, vlak – rýchlik R 811 Horehronec s pravidelným odchodom o 7:25 hodín. Od nového grafikonu je tento časovo najnáročnejší spoj Bratislava – Košice obohatený o niekoľko vozňov, vrátane Bistrobaru.
Naše rezervácie boli až v poslednom vozni, v jednom z kupé pri okne. Svoje miesto som však prepustil jednej dievčine, zrejme sa ešte spamätávajúcej zo včerajšej opice, no vzápätí prenechal Rudolf svoje sedadlo pri okne mne, ako človeku nesúcemu najväčšiu váhu železničného fotovania. Trasa vlaku pokračuje naprieč Hronskou pahorkatinou, pri Kalnej nad Hronom prechádzame ponad rieku Hron do Levíc a ďalej do Kozároviec. Prešli sme teda do oblasti Pohronia a cez Novú Baňu, Žarnovicu a Žiar nad Hronom smerujeme na sever Tekovom. Nasledujú uzlové stanice Hronská Dúbrava a Zvolen osobná stanica. Ešte do minulého grafikonu sa vykonávalo prepriahnutie rušňa na motorovú trakciu tu, no v súčasnej dobe je to o asi 21 kilometrov ďalej, o 9:52 hodín v Banskej Bystrici. Nedávno bola totiž do prevádzky uvedená elektrifikácia úseku trate č.170 Zvolen – B.Bystrica. Tipujem, že v tejto oblasti je to na dlhší čas posledný elektrifikovaný úsek železnice, Zvolen – Fiľakovo – Košice je zatiaľ v nedohľadne.
Vo Zvolene a „Pažravej“ zároveň aj z vlaku vystupuje valná časť cestujúcich. V našom kupé zostal jeden manželský pár. Na Horehroní sa na rozdiel od doterajšej cesty mierne vyjasnilo, pokračujeme stanicami Podbrezová (Chvatimech prechádzame – vlak tam stojí len v letnej sezóne), Brezno, Polomka, Heľpa. Hron i jeho údolie sa čoraz viacej zužujú, hlavný hrebeň Nízkych Tatier je stále bližšie pri trati, až sa nakoniec cez koncovú stanicu trate č.172 dostávame na úpätie jeho najvýchodnejšieho vrcholu – Kráľovej hole (1946 m.n.m.). V obci Telgárt absolvujeme slučku tunelom a dvoma viaduktami – Telgártskym a Chramošským, pričom trať obtiažny terén zdoláva ešte dvomi tunelmi – Hronským a Besníckym. Lom nivelety koľají v jeho strede je najvyšším bodom na tratiach normálneho rozchodu v Slovenskej republike.
Okrem toho, že trať č.173 (Červená Skala – Margecany) prešla popod sedlo Besník (994 m.n.m.) do povodia rieky Hnilec a pozvoľna naberá klesanie na jej úroveň, ocitli sme sa v inom kraji – Dolnom Spiši. Obloha sa v Hnileckej doline opäť zatiahla, nálada je pochmúrna. Vlak najskôr zastavuje v stanici Dobšinská Ľadová Jaskyňa, po prejazde štyrmi kratšími tunelmi potom na Dedinkách, Mlynkách, v Nálepkove, Mníšku nad Hnilcom, kde vystupujú naši spolucestujúci smerujúci ževraj na Úhornú. Nasleduje okresné mesto Gelnica a zakrátko uzol v dedine Margecany – opäť zmena lokomotívy, tentoraz dieselový 754-kový okuliarnik strieda zeleno-žltý peršing.
Záverečný úsek je stará známa záležitosť, popri rieke Hornád cez Kysak až do našej konečnej stanice, teda Košíc, s príchodom o 14:15 hodín (asi 15 minút meškal). Súprava po odpojení niekoľkých vozňov však postupuje po krátkom čase na východ do Humenného ako zrýchlený vlak. Hoci sme si v automate zakúpili lístky na MHD, mestom ideme na Terasu peši. Ešte máme v pláne sa zastaviť pri Steel aréne – zohnať vstupenky na dnešný hokejový extraligový zápas s Nitrou, posledný domáci v tomto kalendárnom roku.

Počasie - poväčšine zamračené, na Horehroní polojasno, bezveterno, tep.okolo 0°C
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

Fotodokumentácia (výber):




© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay
PO ŽELEZNICI - DECEMBER 2006
deň 1 (Alekšince - Zvolen - Margecany - Košice) :: deň 2 (Košice - Žilina - Alekšince)

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006