Cyklo Topoľčianky - 1.september 2006, pi.

Úsek 1, Alekšince - Nitra (prameň Šindolka)
čas v cieli úseku - 8:43 hod.; dĺžka úseku - 15,63 km; čistý čas jazdy - 0:37:37 hod.
Rodinka prišla naspäť 28.augusta, prázdniny sú už takmer na konci, rátame posledné dni.
Nemám veľmi chuť sedieť doma, preto beriem bicykel a vyrážam, o 7:57 hodín sa dávam na smer Zbehy, Čakajovce, Drážovce. Pred Nitrou zabáčam na Šindolku a úvodný úsek zakončujem pri prameni pod Zoborom.

Úsek 2, Nitra - Jelenec (žst.)
čas v cieli úseku - 9:46 hod.; dĺžka úseku - 15,35 km; čistý čas jazdy - 0:41:06 hod.
Pokračujem cez štvrť Zobor, stupákom okolo areálu kasární do Nitrianskych Hrnčiaroviec a pomedzi vinice do Štitárov. Naposledy som tade išiel počas „Tatier na bicykli 2006“ začiatkom júla. Prechádzam do Kolíňan, križujem hlavnú cestu č.65 do Zvolena a krátkym stúpaním sa dostávam nad železničnú trať č.141, tohto času zrušenou pre osobnú dopravu. V Jelenci zastavujem pri sklade dreva, ktorý je vedľa stanice uvedenej trate.

Úsek 3, Jelenec - Žitavany
čas v cieli úseku - 10:38 hod.; dĺžka úseku - 16,42 km; čistý čas jazdy - 0:42:26 hod.
Do Neveríc je to ešte po rovinke, potom začínajú kopce. Nie sú to až také brutálne kopce, len dozvuky pohoria Tríbeč. Cesta s týmito hrebienkami a dolinkami potokov od severu tečúcich obrazne povedané zviera uhol 90°, teda trasa vyzerá ako vlnovka – hore a dole, hore a dole…
Pred Martinom nad Žitavou som zastal a dal si tyčinku. Po chvíli sa tam pritrafila škodovka, ktorej vodič kontroloval enormne hrkajúcu prednú nápravu. Prehodil som s ním pár slov na tému cyklistika, vraj kedysi jazdil (ako veľké cyklotúry do Francúzska a Bulharska). Keď sa pobral, začal som uvažovať, čo ďalej. Chcel som pôvodne ísť na Inovec a do Novej bane, ale zazdalo sa mi to akosi veľa. Napadlo mi, že som na bicykli ešte nešiel tou horskou cestou cez Tríbeč, i keď minuloročný september tu bol taký pokus.
Z centra Zlatých Moraviec som zabočil na sever a smeroval na Žitavany, kde si dávam pauzu pri „ústrednej orientácii“, teda hríbiku s mapou Požitavia.

Úsek 4, Žitavany - Zlatno
čas v cieli úseku - 12:11 hod.; dĺžka úseku - 22,31 km; čistý čas jazdy - 1:04:52 hod.
Ďalej je to po vedľajšej ceste do Machuliniec, malej dediny v ústi Cigánskej doliny. Tu míňam autobusovú zastávku Machulince-lanovka; človek si povie, že čo za lanovka by tu bola. Ale kedysi tu ozaj bola a vozila sa ňou hlina z lomu do tehelne na okraji Zlatých Moraviec (dnes firma Wienerberger). Prechádzam krátkou spojkou do Topoľčianok, dávam sa smerom na hlavné námestie a aj do parku pred kaštieľom, niekdajším sídlom Habsburgovcov a prezidentov ČSR. Dnes je to hotel.
Z centra tohto „predtým mesta“ stúpam na Žikavu a Lovce, odkiaľ vedie odbočka k zubrej obore. Na moment zastavujem, dávam si dole spodné termotričko a marsku na energiu. Dole kopcom som zbehol do Hosťoviec a napojil sa na cestu vedúcu od Martina nad Žitavou. Pred Mankovcami predbieham prvých troch cyklistov a po zákrutu pod vrchom Skalka (419 m.n.m.) mám pred nimi značný náskok. V Zlatne mám dlhšiu, obedňajšiu pauzu na autobusovej zastávke v strede dediny.

Úsek 5, Zlatno - Jelenec (nám.)
čas v cieli úseku - 13:51 hod.; dĺžka úseku - 21,23 km; čistý čas jazdy - 0:58:12 hod.
Zlatno spolu so Skýcovom sú dve najhlbšie položené obce v samotnom pohorí Tríbeč. Vôkol sú už len lesy.
Oddýchnutý pokračujem na koniec dediny, cesta (teraz už so zákazom vjazdu pre motorové vozidlá) sa prudko stáča do kopca. Kúsok som si vyšľapol, no ďalej už len klesám a klesám, až po horáreň Kľačany, kde kedysi na Čerešňovom potoku stála skláreň. Tu sa od horskej asfaltky odpája červená trasa na Veľký Tríbeč (829 m.n.m.). povrch cesty je vcelku kvalitný, len kde-tu výmoľ či preliačina. Aj som minul nejakých cyklistov – zdá sa, pekné počasie vyhnalo ľudí do prírody.
Pozvoľna stúpam až po miesto, kde sa od tejto „magistrály“ odpája iná asfaltka, vedúc okolo chaty Sekanina až na hrebeň pohoria. Odtiaľ idem už len dole. Chladný závan vzduchu s lesnou „príchuťou“ pri zjazde človeka riadne osvieži. Párkrát zastavujem – pri odbočke asfaltky na Velčice, pri rázcestí Babova dolina (370 m.n.m.) a na krátkej zachádzke k privátu Jedliny. Klesol som až ku Červenému krížu a tam rozhodujem, či sa dať po lesnej (ale zvládnuteľnej) ceste na Horné Lefantovce, alebo dať prednosť smeru Jelenec. Keď som ťahal od Zlatna do hory, začali sa na oblohe kopiť nejaké mraky a trochu som sa obával, že by ma na tej prašnej ceste k liečebnému ústavu mohla chytiť prehánka.
Obavy boli evidentne zbytočné – keď som napokon skrz Remitáž (práve pokiaľ bola kvalita povrchu cesty najhoršia) dorazil do Jelenca, znova sa vyčasilo.

Úsek 6, Jelenec - Nitra (kasárne pod Zoborom)
čas v cieli úseku - 14:59 hod.; dĺžka úseku - 19,14 km; čistý čas jazdy - 0:47:00 hod.
Na námestí s fontánou, kde sme vtedy počas prvého dňa „Tatier na bicykli 2006“ mali desiatu, sa aj teraz pristavujem a dávam si niečo pod zub. V jazde pokračujem do Kolíňan výnimočne po hlavnej ceste, pretože sa mi nechcelo podstúpiť ten otrasný strmák v dedine.
Na najbližšej križovatke som sa stočil na juh, do Pohraníc. Chvíľu to však trvalo, premávka je dosť hustá. Z Pohraníc postupujem dolinou potoka Kadaň na okraj Veľkého Lapáša. Matne si spomínam, že presne touto cestou sme robili nejaký odklon počas jazdy na školský výlet roku 2005. Od Nitry ma delí už len jeden kopec, na jeho vrchu už vidím väčšiu časť mesta, rovnako aj charakteristický Zobor.
Zbehol som na Chrenovú, pokračoval popod Zobor, zastavil sa až na kruhovom objazde, pri turistickom hríbiku Nitra-kasárne. Ním začína trasa Ponitrianskej magistrály, končiaca vo vzdialenom banskom meste Handlová.

Úsek 7, Nitra - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:39 hod.; dĺžka úseku - 19,22 km; čistý čas jazdy - 0:48:13 hod.
Prechádzam krížom cez mesto, pod hradom, okolo Župného domu po Mlynárce. Sfotoval som zastávku Nitra, aj by som stihol nejaký osobák od Prievidze, nato cez Kynek vyliezol z Nitry. Pokračujem cez Lužianky a Zbehy – pri prejazde prvou z dedín som predbehol dvoch miestnych „borcov“, tým to nedalo a s veľkou slávou sa dostali späť predo mňa. Lenže by to bola hanba, nazbieral som teda sily a tak sa rozbehol, že za moment som ich za sebou ani nevidel.
Zastal som až pri zastávke Zbehy obec, keď som spozoroval od Nitry prichádzajúci vlak. Sfotil som ho od prvého priecestia (to, čo je bližšie k Alekšinciam) a zrazu koho to nevidím. Jano Harbuľák išiel k babke. Skočili sme na kofolu pod Agáč, aby sme prediskutovali nejaké tie novinky. Zo Zbehov odchádzam o 16:20 hodín s tým, že v pondelok sa uvidíme, bohužiaľ už v škole. Doma som asi 20 minút nato. Tu ma už čakalo aj privítanie babky a deda, ktorí prišli doobedu z Košíc.

Počasie - ráno chladno, cez deň teplo, asi 25°C, bezveterno, jasno, okolo obeda pri ZM polooblačno, potom vyjasnenie
Účastníci - Roland Nádaskay

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto