Cyklo Topoľčianky - 10.september 2005, so.



Úsek 1, Alekšince - Nitra (Chrenová)
čas v cieli úseku - 8:05 hod.; dĺžka úseku - 19,04 km; čistý čas jazdy - 0:47:57 hod.
O 7:13 hodín ráno vyrážam na prvú cyklotúru v novom už prebiehajúcom školskom roku, zároveň jednu z posledných v tomto kalendárnom. Po prejazde Andačom sa dávam cez Zbehy a Lužianky až k prejazdu nad rýchlostnou komunikáciou pri veľkosklade Metro. Aby som ušetril čas, skrátil som si cestu po štvorprúdovke a celým centrom prechádzam až na Chrenovú. Pri hoteli Olympia už vyčkáva Tomáš Radecký, pre ktorého to mala byť prvá (a zrejme aj posledná) väčšia cyklistika tohto roku.

Úsek 2, Nitra - Beladice
čas v cieli úseku - 9:34 hod.; dĺžka úseku - 16,52 km; čistý čas jazdy - 0:51:28 hod.
Pokračujeme na neďaleký koniec mesta a nato po zlatomoraveckej ceste. Vystúpali sme kúsok nad Nitru a odbočili na lokálnu asfaltku do Malanty. Od spustnutej osady Horná Malanta sa kvalita povrchu cesty značne zhoršila, bola samý výmoľ. Ani počasie sa nevyvíjalo nejako sľubne.
Po niekoľkých prudkých stúpaniach prichádzame do Pohraníc, odkiaľ ideme na Hosťovú. Kopce tu boli takmer ukážkové, čo spôsobovalo problémy najmä Tomášovi. Na autobusovej zastávke pri odbočke na Čeľadice zastavujeme, aby sme prehodnotili ďalší priebeh túry. Museli sme bohužiaľ zanechať náš plán absolvovať horskú cestu pohorím Tríbeč (Zlatno – Jelenec), pretože sa zdalo len otázkou času, kedy začne pršať. Domov som zavolal, aby mi zistili odchody vlakov zo Zlatých Moraviec, pričom som sa dozvedel, že najbližší spoj ide okolo druhej hodiny.
Na záver toho úseku sme urobili zjazd do Beladíc a zastavili sa až pri miestnej krčme, ktorú sme svojou návštevou poctili v aj auguste 2004 pri návrate z Tlmačov.

Úsek 3, Beladice - Sľažany
čas v cieli úseku - 10:27 hod.; dĺžka úseku - 10,66 km; čistý čas jazdy - 0:34:00 hod.
Za Beladicami nasleduje tiahle stúpanie hlavnou cestou č.65. Chvíľu som musel kolegu čakať pri odbočke na obec Choča, kam sa potom stáčame. Od okraja dediny pokračujeme po neoficiálnej asfaltke vedúcej do Sľažian a ponad zrušenú lokálku č.141. Nachvíľu sa nám dosť nepríjemne rozfúkal vietor. Z kopca je pekný výhľad na Horné i Dolné Sľažany a hlavne na oceľovo-murovaný viadukt železnice, spolu s podhoranským druhý význačný objekt tejto trate. Zbehli sme si ho pozrieť aj zblízka malou zachádzkou zo stredu obce.

Úsek 4, Sľažany - Topoľčianky
čas v cieli úseku - 11:50 hod.; dĺžka úseku - 13,09 km; čistý čas jazdy - 0:42:38 hod.
Zo Sľažian pokračujeme po starej ceste okolo Martina nad Žitavou do okresného mesta Zlaté Moravce. Práve na tomto krátkom úseku sa nachádzajú najdlhšie a najprudšie stupáky tejto cesty. Ako prvé som išiel overiť odchod vlaku na Úľany nad Žitavou a sfotil stanicu a stavadlo na kozárovskom zhlaví. Do centra mesta sa dostávame cez autobusovú stanicu. Na pešej zóne akurát prebieha rally – nachádzal sa tam štart pretekov a množstvo stanov s mechanikmi jednotlivých tímov. Pri kostole sme sa zložili a dali si pauzu.
V postupe pokračujeme cez Žitavany a Machulince. Sivé mračná sa rozostúpili a lúče slnka sa aspoň nachvíľu dotkli našich tvárí. V Topoľčiankach zachádzame najskôr k železničnej stanici – lokálka sem vedúca bola kedysi súčasťou trate č.151 z Úľan nad Žitavou. Osobný vlak odtiaľto naposledy vyrazil ešte niekedy za socializmu, teraz funguje len ako nákladisko dreva vyťaženého v tríbečských lesoch. Budova je obývaná, tak aspoň nechátra.
Rozhodne sme nemohli vynechať centrum tohto bývalého mesta, dnes už len so štatútom obce, kde sa nachádza žrebčín a kaštieľ, slúžiaci v minulosti napríklad aj ako letné sídlo prezidenta ČSR, kdežto v súčasnosti je to hotel.

Úsek 5, Topoľčianky - Zlaté Moravce (žst.) (- Úľany nad Žitavou)
čas v cieli úseku - 12:23 hod.; dĺžka úseku - 6,72 km; čistý čas jazdy - 0:21:07 hod.
Zámocká záhrada je rozľahlá, my sme si však prezreli iba časť, keď sme obiehali kaštieľ. Z Topoľčianok sme sa rozhodli vrátiť po štátnej ceste č.511 okolo Calexu na predmestie Zlatých Moraviec. Cestou som nezabudol sfotiť zastávku Zlaté Moravce závody. Ďalej pokračujeme po novovybudovanom cyklochodníku až ku križovatke pri OD Tekov, odkiaľ je to k stanici len na skok.
Bufet už zatvárali, no ešte som stihol kúpiť nejaké to občerstvenie. Bolo 12:23 hodín, teda do odchodu vlaku ostávalo ešte pomerne veľa času, ktorý sme strávili zväčša sedením na peróne a debatovaním o tom, čo sa za poslednú dobu udialo. Tesne pred odchodom som požiadal jednu babku, aby nám urobila spoločné foto. Súprava 810 už je pristavená, tak teda nasadáme do zadného, takmer prázdneho vozňa a nakladáme naše bicykle. Vlak č.5804 sa dáva do pohybu, opúšťa bývalú rýchlikovú stanicu Zlaté Moravce presne o 14:00 hodín a smeruje na juh. Po chvíli jazdy míňame rušňové depo a súbeh s traťou č.141 (do Lužianok) a nasleduje prvé zastavenie – Tesárske Mlyňany.
Tadeto som ešte vlakom nikdy nešiel, pozorne teda striehnem na všetky nasledujúce zastávky. Sprievodca si zabudol počítač a všetky lístky musel zdĺhavo ručne vypisovať, navyše nám ani nezarátal príplatok za batožinu. Nasledujú zastávky Slepčany, Nová Ves nad Žitavou, za ktorou kedysi viedla hraničná čiara Slovenského štátu, a stanica Vráble, ležiaca vzdialenosťou asi na polceste do Úľan. Pokračujeme dedinkami Dyčka, Lúčnica, Martinová, Michal nad Žitavou, Kmeťovo a Maňa, pričom ľudia stále pristupujú. Všetky tieto miesta sú mne už známe z „generálky“ na tohtoročné Tatry na bicykli, posledný júnový víkend, keď som tiež mal za zadkom riadnu čierňavu.
O 14:56 hodín prichádzame do Úľan nad Žitavou, uzlovej stanice na trati č.150 do Zvolena. Na jednej z koľají už čaká rýchlik Ďumbier z Bratislavy. Náš motorák bude do Nových Zámkov pokračovať pár minút po prechode rýchlika Gemeran od Košíc. Po sfotení staničnej budovy zo všetkých uhlov sme si ešte na parkovisku šupli jeden energydrink a čokotyčinku, nato sa konečne dávame do pohybu.

Úsek 6, Úľany nad Žitavou (žst.) - Veľký Cetín (zast.SAD)
čas v cieli úseku - 15:44 hod.; dĺžka úseku - 15,85 km; čistý čas jazdy - 0:37:51 hod.
Prechádzame ypsilonovou križovatkou pred priecestím a dostávame sa do samotného centra Úľan, kde človeku udrie do očí najmä miestny biely kostol. Za obcou sa rozdvojuje cesta na Požitavie a Ponitrie, my samozrejme pokračujeme starou cestou popri rieke Nitra. V Černíku nás zaujal vyradený MiG v areáli tunajšej základnej školy. Na juhu sa čoraz viac hromadia čierne oblaky, snahu o náš rýchly postup však výrazne spomaľuje mierny protivietor.

Úsek 7, Veľký Cetín - Drážovce
čas v cieli úseku - 17:04 hod.; dĺžka úseku - 20,4 km; čistý čas jazdy - 0:54:00 hod.
Za oboma Cetínmi a Čechyncami (predtým nazývané Nitrany) prichádzame do Janíkoviec, jednej z obcí pričlenených k mestu Nitra. Spleťou uličiek na Chrenovej a okolo našej bývalej základnej školy Fatranská sa dostávame k Radeckého bakáku. Vzhľadom na to, že mi vlastné zásoby došli, nepohrdol som zvyšnou marskou od Tomáša.
O 16:35 hodín sme si potriasli rukou a ja sa dávam opäť na cestu. Zdolávam zvyšok panelákového sídliska, úpätie Zobora a menšiu pauzu si dávam pri prameni na Šindolke. Údaje z cyklocomputera zapisujem až na odbočke k železničnej stanici Drážovce, kde oficiálne končí územie mesta Nitry. Odkedy som Drážovcami prechádzal naposledy (v zápche), nový kruhový objazd už fungoval naplno.

Úsek 8, Drážovce - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:44 hod.; dĺžka úseku - 13,18 km; čistý čas jazdy - 0:35:27 hod.
Čaká ma už iba rutinný, hoci na konci cyklistiky z dôvodu únavy pre mňa náročný úsek. Dážď je na spadnutie. Prefrčal som cez Čakajovce a Zbehy a prvé kvapky ma nakoniec chytili pri majeri Oder nad Andačom. Išlo len o prehánku, keď som dorazil o trištvrte na šesť domov, bolo už po všetkom, vrátane dnešnej cyklotúry, a ja som mohol už len konštatovať spokojnosť s podaným výkonom.

Počasie - zamračené, miestami poloolbačno, v závere čierňava, dážď, veterno
Účastníci - Tomáš Radecky, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
115,46 km 10:31 hod. 5:24:28 hod. 21,84 km/h 56,6 km/h Andač





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2005