Cyklo Šamorín - 10.september 2008, st.



Návrat zo zápisu z Prahy znamenal jednu zásadnú vec – po deviatich rokoch sa kraj okolo Nitry stane mojim trvalým bydliskom už iba „de jure“, je jasné, že určité obdobie strávim drvivú väčšinu času v „stovežatej“. Určite ma čakajú chvíle príjemné i nepríjemne, učenie a skúšky, potulky po meste, no dúfam, že časovo to vydá aj nejakú tú turistiku či cyklistiku. Do definitívneho odchodu mi ešte nejaké dni ostávajú, rád by som ich využil. Na západe Slovenska mám ešte určité resty.
Spomínam si, že práve keď som vyliezol z výdajne ISIC-ov z budovy matfyzu na Albertove, zastihla ma príjemná správa – nový bicykel dorazil spolu s otcom z Považskej Bystrice. Pells Crono Elite – tieto tri slová si zapamätám na niekoľko nasledujúcich rokov. Starému, vyslúžilemu Mongoose-u nechystám nejaké rozlúčkové ceremónie, pojazdil som s ním dobrých 15-tisíc kilometrov, no koniec-koncov je to len stroj. Na druhej strane treba povedať: sprevádzal ma prakticky od základnej školy až po prah univerzity, prežil som s ním príjemné i doslova hrozné okamihy, všetky však neopakovateľné, brázdil s ním cesty temer všetkých slovenských krajov (+ niečo málo aj zo zahraničia). Tento bike, akokoľvek neživý stroj, hliníková kostra a rôzne plastové a gumené komponenty, bol 5 sezón (2004-2008) mojou neodmysliteľnou súčasťou. Odovzdávam ho Viliamovi si vierou, že s ním dokáže aspoň zlomok toho, čo kedysi ja...

Úsek 1, Bratislava-Jarovce - Vojka nad Dunajom (prístavisko)
čas v cieli úseku - 9:10 hod.; dĺžka úseku - 26,27 km; čistý čas jazdy - 1:09:47 hod.
Späť k podstate. S novým bikom som sa zoznámil krátkym výjazdom do Drážoviec, v utorok som zabehol do Nitry, na Klokočinu, a v novom obchode Janovho strýka Igora Daniša nakúpil nejaké doplnky. Keďže nasledujúci deň je hlásené pekné počasie, ani na moment neváham využiť to. Nosič na auto montujem deň vopred, ráno spolu s otcom a Rudolfom vyrážame trocha skôr, treba ešte zaviezť bráchu do školy v Trnave. Na D1-ke nás zdržala zhustenina v miestach seneckého exitu, kde práve polícia dokumentovala dopravnú nehodu. Zdržanie nebolo výrazné, do Bratislavy prichádzame v rozumnom čase. Na pravom brehu sa stáčame do mestskej časti Jarovce, bicykel skladáme na takpovediac už „tradičnom“ mieste. Otec sadá do auta, čo najskôr musí doraziť na letisko Schwechat. Cyklotúru zahajujem o 7:43 hodín na parkovisku na okraji obce.
Už pri nasadnutí na bike si uvedomujem, že v rannom zhone som zabudol na dve zásadné (nie však životne nevyhnutné) veci – natrieť sa opaľovacím krémom a vziať rukavice. Avšak – za prvé, slnko už nepáli ako v čase vrcholiaceho leta, za druhé, nové rohy eliminujú prípadné otlačenie dlaní na minimum. Počasie sa vyvíja sľubne, obloha je prevažne polojasná, no viditeľnosť do diaľky dosť slabá. Za Jarovcami križujem trať č.132 (Bratislava – Győr) a v rýchlosti prechádzam susednými Rusovcami. Z hlavnej cesty schádzam kúsok pred maďarskou hranicou, poslednou mestskou časťou Čunovo sa dostávam k brehom Dunaja. Za zrejme večne zatvoreným bufetom Obrátka ma lokálka privádza k vodnému dielu a zdrži Hrušov.
Na hrádzi je mŕtvo. Výhľad je, ako som spomínal, dosť slabý, Bratislavu ledva vidno, hrebeň Malých Karpát s Kamzíkom treba hľadať. Lodí je málo. Prívodnému kanálu vládnu početné kŕdle divých kačiek a čajok, vyhrievajúcich sa na betónovom brehu či plávajúcich na hladine Dunaja. Na náprotivnom brehu badať baráky mesta Šamorín. Postup dunajským protipovodňovým valom je zdĺhavý, z predchádzajúcej skúsenosti viem, že v celej dĺžke po vodné dielo Gabčíkovo trvá aj dve hodiny. Nakoľko túto trasu už mám zvládnutú, volím iný variant. Pri Vojke nad Dunajom, jednej z troch obcí ležiacich na Malom Žitnom ostrove, sa nachádza prístavisko kompy, premávajúcej krížom cez prívodný kanál do Kyselice. Na prievoz som chvíľu počkal, akurát smeroval na opačný breh.

Úsek 2, Vojka nad Dunajom - Kvetoslavov (žst.)
čas v cieli úseku - 10:44 hod.; dĺžka úseku - 20,33 km; čistý čas jazdy - 0:55:47 hod.
Jazda kompou je zaujímavá skúsenosť. Najbližšiu mám vo Vlčanoch, tá ma však v ostatnom čase dvakrát sklamala. Prievoz Vojka – Kyselica je z hľadiska dopravného pre miestnych dosť dôležitý. Do najbližšieho mesta, Šamorína, by inak museli jazdiť obchádzkou cez Bratislavu alebo Gabčíkovo. No jo, voda a asfalt stoja na opačných póloch, asi preto je jazda kompou taký nevšedný zážitok. Od prístaviska v Kyselici (nachádza sa tam aj bufáč – na pauzu je ešte ale skoro...) zbieham dole dunajskou hrádzou do dediny, kde pri krátkej pauze na autobusovej zastávke nazerám do mapy. Následne sa vraciam na cestu a lokálkou pokračujem do neďalekého Báču. Hneď na začiatku obce míňam zarastajúci štadión (dedinské ihrisko) niekdajšieho účastníka II.ligy. Futbalová dedina Báč (cca 500 obyvateľov) bola svojho času najmenším sídlom hrajúcim republikovú súťaž. Z hľadiska pamiatok hodno spomenúť klasicistický kaštieľ a františkánsky kláštor.
Asfaltkou sa vraciam späť na protipovodňový val Dunaja, na ktorom práve prebieha kosenie trávnika. Vraciam sa kúsok smerom na sever, nasávam svieži jemný závan prúdiaci od zdrže Hrušov a vychutnávam lúče neskorého letného slnka. V Čilistove schádzam z hrádze, míňam kongresový hotel Kormorán a vbieham do Šamorína, približne 12-tisícového mesta ležiaceho v dunajskostredskom okrese. Historické centrum s radnicou (nachádza sa tam o.i. kancelária bývalého predsedu NR SR B.Bugára) je útle, v podstate jedna rozšírená „hlavná“ ulica na konci s námestím. Inak je tam vcelku pekne.
Po krátkej pauze na občerstvenie znova sadám na bike a vraciam sa ku „kruháču“ na hlavnej ceste č.63 (Bratislava – Komárno), odkiaľ postupujem na severozápad cestou II.triedy č.503 smer Malacky. Netrvá dlho a ocitám sa v obci Kvetoslavov, nazývanej kedysi tiež Úsor. Zachádzam k železničnej stanici, dá sa povedať uzlovej, i keď trať na Šamorín nefunguje od roku 1999 a dnes z jej telesa ostal údajne už iba zlomok. Staničný rozhlas ohlasuje meškanie osobáku na Bratislavu, namrzení cestujúci sa vracajú do čakárne a ja napredujem ďalej.

Úsek 3, Kvetoslavov - Veľké Úľany
čas v cieli úseku - 12:05 hod.; dĺžka úseku - 28,02 km; čistý čas jazdy - 1:11:10 hod.
Prechádzam priecestím trate č.131 (Bratislava – Komárno) a kúsok obďaleč sa stáčam na „neoficiálnu“ asfaltku smerujúcu do susedného Hviezdoslavova. Tipnite si, po kom je pomenovaný... jasne – Pavol Országh, starý-dobrý slovensko-maďarsko-nemecko-český poeta, ktorého dielo nik nepozná, a aj tak je všeobecne uznávaný. Na námestíčku má bustu, i keď okrem mena nemá s touto dedinou zrejme nič spoločné. Hviezdoslavov je typický výrazným stavebným boomom, nové domy pribúdajú s „vysťahovalcami“ z hlavného mesta.
Miestnou komunikáciou postupujem cez osadu Podháj do Štvrtka na Ostrove, odkiaľ skratkou známou z februára prechádzam do susedných Hubíc. Zastavujem pri bráne chátrajúceho klasicistického kaštieľa a dávam si malú pauzu. Nasleduje notoricky známy úsek smer Zlaté Klasy a Nový Život, s tým rozdielom, že v Tonkovciach zachádzam ku kaštieľu (práve tam prebieha rekonštrukcia budovy a úprava pozemku). Do miestnej časti Eliášovce sa dostávam doposiaľ neznámou lokálkou, zakrátko prebieham ponad Malý Dunaj a v neďalekej Jelke volím trasu cez stred dediny. Mierny protivietor trocha brzdí moje dosiaľ rezké tempo. Za Jelkou prechádzam akýmsi agátovým lesíkom, míňam vodohospodársku stanicu a opäť zastavujem až vo Veľkých Úľanoch. Je čas obedňajšej prestávky, ktorú som sa rozhodol stráviť na kofole s maďarskými štamgastmi v pohostinstve Stein.

Úsek 4, Veľké Úľany - Kráľová nad Váhom (nám.)
čas v cieli úseku - 13:56 hod.; dĺžka úseku - 29,55 km; čistý čas jazdy - 1:16:49 hod.
Pokračujúc z Veľkých Úľan na sever ma opäť chytá výraznejší protivietor. Sládkovičovom (predtým Diosek) prechádzam stredom mesta viac-menej bez zastavenia, v snahe skrátiť si cestu jeho južným okrajom som poblúdil až k akejsi cigánskej kolónii za cukrovarom. Vraciam sa ku kaštieľu, v ktorom dnes sídli právnická akadémia, a od križovatky s cestou I.triedy č.75 (smer Nové Zámky) rýchlym tempom zaberám juhovýchodným smerom. V Galante, okresnom meste, pauzujem na hlavnom námestí pri MsÚ a krátko nato si fotozastávku robím pri neogotickom kaštieli rodiny Eszterházy.
Mesto opúšťam pri futbalovom štadióne, namiesto po hlavnej však postupujem priamo na východ v smere k vodnej nádrži Kráľová. Všade iba šíre polia. Na križovatke miestnych komunikácii pri majeri Unovce (nachádza sa tam aj prírodný prameň) opäť naberám smer juh, lokálka ma privádza nazad k hlavnej ceste. Premávka je hustá v oboch pruhoch, krajnica široká, dosť rozbitá, povrch cesty asfaltom potiahnutý panel. Slnko svieti naplno, už to však nie je to horúce letné, viac sa blíži nízkemu jesennému. Etapu končím na námestí v Kráľovej nad Váhom.

Úsek 5, Kráľová nad Váhom - Pata
čas v cieli úseku - 15:21 hod.; dĺžka úseku - 20,85 km; čistý čas jazdy - 0:59:03 hod.
Do Šale prichádzam od severu, pauzujem v centre na pešej zóne. Olovrantujem konzervu bravčového na paprike, nazerám do mapy a plánujem ďalšiu cestu (pravda, v tejto fáze už veľa tých možností nie je...). Protivietor zosilnel, spomaľujem, od Veče cez Dlhú nad Váhom a Štrkovec do Šoporne to s tepom nie je žiadna sláva. Aspoňže počasie je výborné, lepšie som si nemohol vybrať. Premávka na ceste II.triedy č.573 (Komárno – Sereď) je vcelku hustá. Párkrát zastavujem. Kochám sa pohľadom na polia okolo Zajarčia a tiež vrch Zobor, indikujúci blížiaci sa cieľ. V Šoporni míňam zrekonštruované pohostinstvo U leva, bez zastávky prechádzam obcou, ponad rýchlostnú komunikáciu R1 a „kofolujem“ až v Pate v reštaurácii Koruna.

Úsek 6, Pata - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:38 hod.; dĺžka úseku - 21,27 km; čistý čas jazdy - 0:56:00 hod.
Tiahle stúpanie ide napriek spomínanému protivetru dosť rýchle. Na križovatke Mladý háj na pár minút zastavujem, opäť chvíľu pozorujem krajinu. Blízke kukuričné pole sa tiahne ďaleko na sever, až na horizonte sa črtajú kopčeky Nitrianskej pahorkatiny. Zjazdom od Alexandrovho Dvora sa dostávam do Bábu, pokračujem cez Rumanovú a opäť pauzujem na kopci nad Rišňovcami. Záverečný úsek je rutina. Domov prichádzam o 16:38 hodín, čistím bike a náhle chytám mikrospánok. Po dlhšom čase som unavený z cyklistiky. Ak počasie dovolí, snáď sa túto sezónu ešte preveziem.

Počasie - jasno až polojasno, miestami mierne veterno, slnečno, tep.ráno 10-15°C, cez deň max.20-22°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
146,47 km 8:55 hod. 6:28:36 hod. 23,15 km/h 52,1 km/h Báb





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):




© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2008