Cyklo Šaľa - 4.október 2011, ut.



Úsek 1, Bratislava (Zlaté piesky) - Senec (nám.)
čas v cieli úseku - 10:41 hod.; dĺžka úseku - 23,67 km; čistý čas jazdy - 0:54:03 hod.
Prvý októbrový týždeň zahajuje výuku konečne aj na našej fakulte. Keďže však sú prvé prednášky obvykle všeobecné a nezaujímavé, a navyše vďaka tlakovej výši, ktorá sa nad strednou Európou drží už vyše týždňa, panuje výborné počasie, rozhodol som sa do Prahy necestovať a presunúť sa až cez víkend s otcom. Okrem toho, že ušetrím za lístok na vlak, mám príležitosť podniknúť nejaké cyklistiky – a dohnať tak deficit kilometrov z leta. Otec ráno smeruje do práce do Bratislavy, no večer odlieta do zahraničia – plán je teda dostať sa z Bratislavy do Alekšiniec, len ešte vymyslieť, akou cestou...
Ráno vstávame, a teda i vyrážame pomerne neskoro, do Bratislavy prichádzame okolo pol desiatej. Otec ma v rýchlosti vysadil na parkovisku pri veľkosklade kobercov Koratex, odkiaľ sa na cestu vydávam o 9:40 hodín. Už v úvode sa musím vysporiadať s hustou premávkou, prúdiacou medzi diaľničným exitom Zlaté piesky a mestskými časťami Vajnory a Rača. Prvou menovanou ústim von z Bratislavy, ani za mestom však prúd vozidiel neustáva. V poslednom desaťročí sa totiž v týchto miestach, v okolí Čiernej Vody a Slovenského Grobu, vystavalo niekoľko nových štvrtí, ktorých obyvatelia denne dochádzajú do Bratislavy. V rannej špičke tu teda vznikajú rozsiahle zápchy. Počasie je tak ako i na posledných cyklistikách perfektné, na október neobvyklých vyše dvadsať stupňov. Vietor fúka od západu, čo znamená, že ma počas celej dnešnej trasy bude poháňať.
Kľukatiaca sa úzka miestna komunikácia ma zo Slovenského Grobu privádza do Viničného, kde sa napájam na cestu II.triedy č.503 (Šamorín – Malacky). Stáčam sa na juh a smerujem na Senec. Premávka je aj v okolí tohto mesta dosť hustá, nachádza sa tu totiž ďalší diaľničný exit a v jeho okolí viacero logistických centier. V Senci sa napájam na hlavnú cestu z Bratislavy a po prejazde mestom si na námestí dávam krátku pauzu.

Úsek 2, Senec - Nové Osady (Sedín)
čas v cieli úseku - 11:58 hod.; dĺžka úseku - 24,58 km; čistý čas jazdy - 0:56:18 hod.
Po „porade“ s mapou zisťujem, že čo sa týka ďalšieho postupu, mám v zásade dve možnosti – severný smer cez Trnavu a Hlohovec alebo južný, kde je možných trás viacero. Sympatickejší mi je smer juh, preto zo Senca pokračujem okolo Slnečných jazier, s krátkou zastávkou pri železničnej stanici, v ústrety rovine. Za križovatkou s hlavnou cestou č.62 (Senec – Sereď) pokračujem na Kráľovú pri Senci, Hrubú Boršu a po hodnej chvíli prechádzam i neveľkou obcou Jánovce. Vo Veľkých Úľanoch neváham a naberám smer Nové Osady, avšak ešte v dedine som sa zamotal a na dotyčnú cestu sa napojil až po štvrťhodine neistého blúdenia, nazerania do nie príliš podrobnej mapy a jazde prašnou cestou. Nové Osady sú súčasťou Veľkých Úľan, sú to vlastne bývalé samoty uprostred šírych polí. Pribudli tu však aj nové domy, čo znamená, že až taký zapadákov to nie je. Údaje zapisujem v osade Sedín pri odbočke k štrkovisku.

Úsek 3, Nové Osady - Diakovce
čas v cieli úseku - 13:28 hod.; dĺžka úseku - 27,07 km; čistý čas jazdy - 1:05:33 hod.
Kúsok za Sedínom prichádzam k jazierku Siget, bývalému štrkovisku v katastri obce Čierna Voda. Kým pred troma rokmi (viď Cyklo Senec) to bolo jazero s priezračne čistou vodou, dnes je to obyčajný zatuchnutý rybník. Až ma mrzí, že som sa tam vtedy neokúpal. Krátku pauzu si dávam v Čiernej Vode na námestí, zajedám si a dívam sa do mapy. Cestou na susedný Čierny Brod som opäť minul správnu trasu. Namiesto spevnenej cesty teda postupujem po násype pozdĺž riečky Čierna voda, ktorú križujem dosť labilnou lávkou a nato sa naprieč cez pole dostávam do Čierneho Brodu. Od Mostovej pokračujem cestou II.triedy č.507 (Gabčíkovo – Žilina), z ktorej sa už po chvíli stáčam do galantskej mestskej časti Javorinka.
Vietor akosi zosilnel, trocha ho pociťujem napriek tomu, že postupujem na východ. Za Matúškovom schádzam z hlavnej cesty a lokálkou sa uberám na Šaľu. Tempo mám výborné, miestami cez 30 km/h. Cesta vedia pomedzi rozľahlé polia, premávka je minimálna. Z určitého bodu vidím obe najbližšie okresné mestá, identifikovateľné podľa belavých panelákov. K druhému z nich, Šali, mám práve namierené. Hovorím si, že by nebolo od veci zastaviť sa niekde na kofolu, v najbližšej dedine, Diakovciach, som však nenašiel pri ceste žiadnu krčmu vyhovujúcu mojim predstavám.

Úsek 4, Diakovce - Veľká Dolina
čas v cieli úseku - 14:47 hod.; dĺžka úseku - 21,55 km; čistý čas jazdy - 0:52:35 hod.
Premávka sa pred Šaľou opäť zhusťuje. Kúsok za vstupom do mesta zachádzam k železničnej stanici, kde som práve vystihol prechod osobáku do Nových Zámkov. Keď už stojím, rozhodol som sa dať si neskorú obedňajšiu pauzu. Vyberám jonťák a čokoládovú tyčinku, odpočívam, vychutnávam si teplo slnečných lúčov, ktoré už zďaleka nie sú také ostré ako tie letné, no príjemne hrejú. V jazde pokračujem cez centrum Šale, ponad rieku Váh a nakrátko sa zastavujem na pumpe vo Veči, treba mi kúpiť nejaké zásoby.
Za mestom smerujem po ceste č.75 (Bratislava – Lučenec) mierne na juh, v Trnovci potom odbočujem na Nitru. Spočiatku po rovine postupujem okolo areálu chemickej fabriky Duslo, nato sa krajina začína vlniť, a hoci som nútený zabrať do pedálov, tempo mám stále solídne. V dobrej nálade a dobrej forme som sa rozhodol si k trase trocha pridať – z hlavnej sa preto v osade Pereš stáčam na lokálku zbiehajúcu do Veľkej Doliny. Nasleduje krátka pauza.

Úsek 5, Veľká Dolina - Nitra (Dolné Krškany)
čas v cieli úseku - 15:32 hod.; dĺžka úseku - 20,97 km; čistý čas jazdy - 0:49:24 hod.
V Mojmírovciach sa stáčam ešte viac na juh, smer však opäť výrazne mením už zakrátko v Poľnom Kesove. Prechádzam neveľkou obcou Štefanovičová a osadou Horný Taraň. Na minútku sa zastavujem pri súsoší sv.Cyrila a Metoda pri viniciach nad Brančom, nato sa do tejto dediny dostávam krátkym zjazdom. Ďalej je to nevyhnutná rutina. Opäť postupujem v hustej premávke, prechádzam rozťahanou Ivánkou pri Nitre a postupne sa blížim k „mestu pod Zoborom“. Vietor je už citeľný a takpovediac sa mu nedá ujsť. Sily začínajú ubúdať, bude to chcieť pauzu. Po prekonaní zápchy spôsobenej opravou vozovky v Dolných Krškanoch sa konečne dostávam do samotnej Nitry, prechádzam centrom a zastavujem sa na Svätoplukovom námestí.

Úsek 6, Nitra - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:16 hod.; dĺžka úseku - 23,4 km; čistý čas jazdy - 1:01:44 hod.
Po štvrťhodinke na zrelaxovanie a doplnenie živín pokračujem v jazde popod hrad na Sihoť, ponad rieku Nitru a ďalej na Šindolku. Voda mi už prakticky došla, chcel som si ju preto doplniť pri tunajšom prameni, keď však vidím tých „sedlákov“, čo si tu čapujú celé kanistre, pokračujem bez zastavenia na sever. Napijem sa až doma. Nakrátko sa zastavujem iba pri železničnej stanici v Drážovciach, zistiť, aký je jej terajší stav. V ústrety pomaly zapadajúcemu slnku postupujem cez Čakajovce a Zbehy, už trochu ťažkopádnejším tempom zdolávam andačské kopce a napokon som doma. Na Rybničnú prichádzam o štvrť na šesť po 140 kilometroch jazdy. Dnes som teda podal dobrý výkon. Odmenou zaň nech mi je polliter radlera a minútka spánku na terase. Najbližšie sa na cesty vyberiem azda už vo štvrtok.

Počasie - jasno, slnečno, veterno od Z, tep.asi 25°C na obed
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
141,24 km 7:36 hod. 5:41:09 hod. 24,8 km/h 54,7 km/h Branč





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):





© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2011