Cyklo Poděbrady - 8.máj 2009, pi.



Úsek 1, Praha (Pelc-Tyrolka) - Dřevčice
čas v cieli úseku - 9:05 hod.; dĺžka úseku - 19,53 km; čistý čas jazdy - 0:50:38 hod.
K cyklistike sa vraciam tuším po troch týždňoch, predchádzajúce dva víkendy som mal učenie (na „Vacka“) a návštevu domova. Celý týždeň bolo pekne, jasno a slnečno, na sobotu a nedeľu však hlásia mierne zhoršenie počasia, využijem preto piatok ôsmeho, „deň víťazstva“. Pôvodne uvažovanú trasu, Slaný a Louny, som zamietol a pre prípad, že by ma v priebehu dňa zastihli nepriaznivé poveternostné podmienky a hodil by sa rýchly návrat železnicou, zvolil som smer Polabie. Relatívne rovinka a hlavná trať, z Kolína do Prahy hodinka jazdy.
Vstať skoro ráno sa mi bohužiaľ nepodarilo, takže zberať sa začínam až okolo pol ôsmej, od internátu vyrážam presne o 8:02 hodín. Je sviatok, preto na neďalekej magistrále chýba obvyklá ranná zápcha, aj na Povltavskej, smerujúcej do Libne, je neštandardný kľud. Na veľkej križovatke v spomínanej Libni trocha strácam orientáciu (čo čiastočne plynie z toho, že moja mapa Prahy má 22 rokov :D), nakoniec sa stáčam na Proseckú, absolvujúc prudký výšľap do mestskej časti Prosek – typické panelové sídlisko v Prahe 9. Nedostatkom orientácie (či skôr prebytkom – smerové tabule...) sa nakrátko dostávam na štvorprúdovku mestského obchvatu, z ktorej však na najbližšom exite schádzam na Kbely. Pri areáli Vojenského historického ústavu radím akýmsi bezradným motoristom trasu na Mělník, nato sa stáčam na Satalice a napokon Vinoř, kde som na konci hlavného mesta. Cestou II.triedy č.610 smerujem na severovýchod, hradskú lemujú sýtožlté polia repky olejnej, nebo je jasné, naznačuje pohodovú cyklistiku. Prvú pauzu si dávam oproti škole v obci Dřevčice.

Úsek 2, Dřevčice - Lysá nad Labem (nám.)
čas v cieli úseku - 10:22 hod.; dĺžka úseku - 20,19 km; čistý čas jazdy - 0:55:16 hod.
Neďaleko po tiahlom zjazde vstupujem do Brandýsa, tvoriaceho so susednou Starou Boleslavou asi 16-tisícové súmestie na brehu rieky Labe. Nachádza sa tu viacero historických pamiatok, z nich najvýznamnejší je renesančný zámok z 15.storočia, vystavaný na mieste staršieho hradu. Pod hradom sa pýtam na cestu, keďže most ponad Labe je aktuálne v prestavbe – napokon však zisťujem, že napriek rozsiahlej rekonštrukcii je pre peších priechodný. Nad pravom brehu Labe sa ocitám v Starej Boleslavi, ktorej historické centrum je mestskou pamiatkovou zónou. Z pamätihodností možno spomenúť baziliku sv.Václava a kostol Nanebovstúpenia Panny Márie.
Po vyústení z mesta križujem rýchlostnú komunikáciu R10 (Praha – Ml.Boleslav) a prechádzam rozľahlým borovicovým lesom, pokrývajúcim piesčitú nivu Jizery, pár sto metrov na juh ústiacej do Labe. V Podbrahoch sa cesta č.331 (Mělník – Poděbrady) stáča na východ, míňam dedinky Sojovice a Dvorce, prichádzam do Lysej nad Labem, ktorej námestie mi zľahka pripomína centrum Sabinova. V parku na námestí pauzujem, dopĺňam energiu, nazerám do mapy.

Úsek 3, Lysá nad Labem - Poděbrady (centr.)
čas v cieli úseku - 12:07 hod.; dĺžka úseku - 26,17 km; čistý čas jazdy - 1:11:39 hod.
Rovinkou po miestnej komunikácii postupujem z Lysej nad Labem smerom na Stratov a Kostomlaty, kde sa napájam nazad na hlavnú. V diaľke na severozápade pozorujem na belasej oblohe ako jazvy prvé pretiahnuté mraky. Nevenujem im pozornosť, na prehánky to zatiaľ nevyzerá. Slnko pečie. Ťah vzduchu vanúci od východu, prechádzajúci miestami do protivetra, mi začína mierne liezť na nervy.
Ďalším význačným bodom dnešnej trasy je mesto Nymburk, 14-tisícové okresné mesto a železničná križovatka. Dedo Tibor spomínal, že počas svojho pobytu v Prahe si sem zvykol „odskočiť“ k príbuzným, k tete myslím. Na začiatku mesta sa zastavujem pri železničnej stanici Nymburk město, chvíľku potom trávim v centre pri morovom stĺpe, uvažujem o ďalšej trase. Na záver zachádzam k tunajšej hlavnej stanici, ktorá je uzlom niekoľkých tratí a je pri nej umiestnené aj lokomotívne depo. Na okraji mesta je cestná uzávera, nakoľko prebieha rekonštrukcia mosta ponad akýsi potok, ďalej postupujem v minimálnej premávke, no pri silnejúcom protivetre.
V podstate cieľom dnešnej akcie je kúpeľné mesto Poděbrady, ležiace na rieke Labe na okraji Stredočeského kraja. Centrom je neveľké Jiřího námestie lemované množstvom historických budov, vrátane renesančného zámku zo 16.storočia. V strede námestia sa, ako už jeho samotný názov napovedá, nachádza nadživotná jazdecká socha Jiřího z Poděbrad, posledného českého kráľa zvoleného z radov domácej šľachty. Najväčšia kumulácia turistov je sústredená na promenádu, tiahnucu sa od námestia k železničnej stanici. Podobnú nájdete v takmer v každom kúpeľnom meste. Skladám sa k obedňajšej pauze, konzumujem nejaké tie tyčinky a za pomoci môjho funglového atlasu za 99,- Kč plánujem čo najprijateľnejšiu návratovú trasu.

Úsek 4, Poděbrady - Klučov (žel.zast.)
čas v cieli úseku - 13:53 hod.; dĺžka úseku - 24,09 km; čistý čas jazdy - 1:08:51 hod.
Letné slnko doposiaľ veselo vypeká, od západu sa však hromadí oblačnosť a ja sa postupne psychicky vyrovnávam s tým, že dažďu sa zrejme nevyhnem. Prechádzam na ľavý breh Labe a cestou II.triedy č.611 (Praha – Poděbrady) postupujem po križovatku v Přední Lhote, kde sa odkláňam mierne na juh na Pečky, zhruba štvortisícové mesta na Polabskej nížine v okrese Kolín. Tu križujem hlavnú trať č.011 (Praha – Kolín) s následne aj neelektrifikovanú lokálku do Kouřimi, ktorou sa práve vlečie rachotiaca 810-ka.
Azda prvý raz za tento deň mám vietor v chrbte, mierne stúpajúcim úsekom miestnej komunikácie na Tatce postupujeme vcelku rýchlo. V Skramníkoch míňam ranogotický Kostol sv.Jána Krstiteľa, poniže ktorého sa rozkladá malý rybník. Skramníky i susedné Žhery (takpovediac nečeský názov...) patria pod pôsobnosť obce Klučov, obe sú to malé viesky. V Žheroch sa zastavujem na konci starej kamennej cesty a pozorujem krajinu. V mierne vlnitom teréne sa striedajú plochy žltých repkových polí a lánov mladého, ešte zeleného obilia. Obloha sa už úplne zatiahla, spoza súvislej sivej oblačnosti nevykúka ani jeden slnečný lúč. Nakrátko pauzujem v Klučove pri železničnej zastávke, zapisujem údaje a pokračuje v návrate do Prahy.

Úsek 5, Klučov - Praha-Klánovice
čas v cieli úseku - 16:16 hod.; dĺžka úseku - 26,17 km; čistý čas jazdy - 1:14:33 hod.
Hneď za traťou sa v Klučove napájam na hlavnú cestu, vedúcu do nie príliš vzdialeného Českého Brodu. Obieham tunajšie hlavné námestie, pomenované po Arnoštovi z Pardubíc, pričom obdivujem pamiatky ako pamätník Prokopa Velikého (táboritský kňaz), Kostol sv.Gottharda či stredovekú zvonicu. Pauzujem v pohostinstve, kde však namiesto tradičnej kofoly popíjam snobskú kolu z tretinkovej fľaše. Žeby v Čechách nikde nečapovali kofolu...?
Z Českého Brodu ústim pri obci Přistoupim na hlavnú cestu I.triedy č.2 (Praha – Pardubice), ktorou s miernym protivetrom postupujem priamo na západ. Čo sa týka poveternostnej situácie, jej nepriazeň, zdá sa, kulminuje. Začína popŕchať, už sa chystám vytiahnuť vetrovku, no po pár nevýrazných kvapkách je po všetkom. Na horizonte sa opäť črtá jasná obloha bez mráčika, front postupuje presne opačným smerom. Na čerpacej stanici neďaleko Rostoklat si dávam prestávku, kupujem bagetu, z tyčiniek som akosi nenajedený.
Premávka sa s blížiacou metropolou Čiech zahusťuje, stále je to však prijateľné, nechcem vidieť čo tu musí byť v rannej špičke. Za Úvalmi vstupujem na územie hlavného mesta, prvou štvrťou z tohto smeru je Újezd nad Lesy, či Praha 21. Keďže by som sa rád vyhol prejazdu cez časti mesta, ktoré prakticky nepoznám (Kyje, Hrdlořezy...), odbočujem v Újezde na Klánovice, najvýchodnejšiu časť Prahy. Trasu si o čosi predĺžujem, no podstatne zjednodušujem. V Klánoviciach mi počas krátkeho odpočinku telefonuje Jakub Březina, či nejdem niekam na skameneliny... obávam sa, že nestíham...

Úsek 6, Praha-Klánovice - Praha (Pelc-Tyrolka)
čas v cieli úseku - 18:17 hod.; dĺžka úseku - 25,64 km; čistý čas jazdy - 1:08:58 hod.
Za Klánovicami opäť opúšťam kataster Prahy, prebieham obcou Šestajovice, podchádzam diaľnicu a ústim k hlavnej ceste č.611, kde práve prebieha akási rekonštrukcia. Za ňou ešte kúsok stúpam a som v Zelenči. Od železničnej zastávky klesám popri trati a v neskorých popoludňajších hodinách definitívne vstupujem do Prahy, konkrétne Horných Počerníc. Nejakú tú minútku ešte trávim v pohostinstve pri tunajšom nádraží, kde kvôli českej národnej ignorácii kofoly popíjam tentoraz pivko. V telke beží zápas USA – Rusko, na moje prekvapenie pomerne vyrovaný.
Do záverečného úseku sa veľmi nehrniem, prejazd veľkomestom poznám z Bratislavy či Košíc a vždy som ho v rámci cyklistík považoval za najväčšiu otravu. Z Horných Počerníc zbieham Náchodskou k diaľničnému exitu na okraji sídliska Černý Most a pomerne málo frekventovanou štvorprúdovou radiálou zachádzam stále hlbšie do útrob Prahy. Na mimoúrovňovej križovatke v Hloubětíne sa stáčam na Kolbenovu, vedúcu okolo chátrajúceho areálu bývalej strojárskej fabriky ČKD vo Vysočanoch až na Náměstí OSN, odkiaľ to mám už iba dole kopcom Sokolovskou ulicou na Palmovku. Pri hoteli Olympik odbočujem na Elsnicovo námestie a ďalej smerujem po nábreží až na Pelc-Tyrolku, končiac s dnešnou akciou o 18:17 hodín pri budove B Koleje 17.listopadu. Spokojnosť s výkonom je, ku šťastiu mi chýba už len sprcha a večera.

Počasie - jasno až polojasno, slnečno, neskôr zamračené a opäť vyjasnenie, miestami veterno, tep.asi 25°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
141,79 km 10:15 hod. 6:29:55 hod. 22,44 km/h 48 km/h Praha-Černý Most





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):






© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2009