Cyklo Palárikovo - 1.október 2006, ne.



Úsek 1, Alekšince - Nitra (Horné Krškany)
čas v cieli úseku - 9:35 hod.; dĺžka úseku - 18,23 km; čistý čas jazdy - 0:47:02 hod.
Priaznivé počasie posledných dní mi dovolilo dať si ešte jeden väčší výjazd na bicykli.
Z Alekšiniec vyrážam o 8:38 hodín, aby som sa vyhol raňajším nízkym teplotám. V Lužiankach na stanici som sa zastavil, konečne som chcel sfotiť stavadlo na leopoldovskom zhlaví a okrem toho som aj vystihol osobný motorový vlak od Nitry. Dedinou pokračujem ďalej na Kynek a Mlynárce, prechádzam Nitrou a stojím až na pumpe OMV v mestskej časti Horné Krškany, kde som mal v pláne prezliecť sa do krátkych cyklonohavíc a dať si nejaké raňajky.

Úsek 2, Nitra - Ondrochov (žst.)
čas v cieli úseku - 11:00 hod.; dĺžka úseku - 23,96 km; čistý čas jazdy - 1:00:51 hod.
Ďalej sa dávam po hlavnej ceste č.64 (Žilina – Komárno) smerom na juh, pričom v pomerne riedkej premávke zdolávam zvyšok Krškanov, Ivanku pri Nitre a Branč. Tam som si navyše dal zachádzku k železničnej zastávke, rovnako ako aj vo Veľkom Kýri. V Komjaticiach míňam posledných pri ceste posedávajúcich predajcov burčiaku, moja cesta za dedinou potom opäť vbieha medzi lány polí. Chvíľu ešte bojujem s miernym protivetrom, stretávam prvých cyklistov a schádzam z hlavnej. Miestna komunikácia ma privádza k železničnej trati č.140, k zastávke Ondrochov.

Úsek 3, Ondrochov - Palárikovo
čas v cieli úseku - 12:20 hod.; dĺžka úseku - 17,91 km; čistý čas jazdy - 0:48:11 hod.
Dávam si pauzu. Zastávka Ondrochov bola kedysi obsadená (stanovište závorára); keď som tu bol minulý rok v júni, už tu síce nebol personál, avšak interiér bol v príkladnom stave. Istým ľuďom sa však podarilo preniknúť cez mreže a dvere a kompletne vnútro budovy, tie tri miestnosti, vybieliť. Po zemi sa povaľujú písomnosti azda spred desiatich rokov, pre železničného fanúšika hotový poklad – zachránil som odtiaľ knihu závad na zabezpečovacom zariadení z rokov 1983-2000.
Pár minút som si potom posedel na lavičke, dal si marsku a vydal sa na cestu, pričom som ešte stihol cvaknúť nákladný vlak. Pokračujem do obce Lipová, ktorá sa skladá z dvoch oddelených častí – Ondrochova a Mlynského Seku, a do Šurian, kde míňam trať č.150 od Zvolena a zastavujem na pumpe kvôli nákupu nejakých-tých zásob.
Obloha je zatiahnutá súvislou oblačnosťou, no na dážď to nevyzerá. Najbližšie zastavenie ma čaká v osade Šurany-Kopec, nachádzajúcej sa uprostred roviny a do značnej miery mi pripomínajúcej budovateľské časy 50.rokov. Na jej konci, kde asfaltka schádza do polí, vedie spojka trate č.130 Palárikovo – Šurany a kdesi tu bola zastávka. Jej pamätníkom je ošumelý stĺp verejného osvetlenia vedľa koľají, pod ktorým za oných čias ležali dnes už demontované nástupné hranoly.
Križujem ďalšiu hlavnú autocestu, od Nových Zámkov, v rozlete ma zastavuje až spomínaná trať č.130, konkrétne spustené rampy pri stanici Palárikovo a prechádzajúci nákladný vlak. Centru asi šesťtisícovej obce Palárikovo dominuje kaštieľ s rozľahlým parkom a bažantnicou. Ja som zastal pri tom parku, urobil otočku pred budovou kaštieľa a dal si prestávku na občerstvenie.

Úsek 4, Palárikovo - Žihárec (žel.zast.)
čas v cieli úseku - 13:31 hod.; dĺžka úseku - 17,46 km; čistý čas jazdy - 0:44:49 hod.
Opäť sa dávam do boja s vetrom; cesta na Selice je lemovaná opadanými stromami, k slovu sa dostáva jeseň, no na október je dosť teplo. Na najbližšej križovatke uprostred tejto roviny sa stáčam na západ, k Váhu. Z druhého brehu sa k nám blíži kompa, no chvíľu jej to trvá. Vlčianska kompa je pre miestnych obyvateľov zrejme dôležitá, pretože mosty sú až v Šali a Kolárove. Spolu so mnou sa na palube prievozu vezú bratislavskí motorkári a škodovka, ktorej vodič medzitým niečo preberá po maďarsky s „kapitánom“ kompy, pričom mu aj asistuje pri niektorých úkonoch. Preprava na pravý breh Váhu je zadarmo, zriaďovateľom je správa ciest Nové Zámky.
Na opačnej strane nasadám na bike a vchádzam do Vlčian. Odtiaľ sa dá ísť rovno do Šale, ale ja som sa rozhodol si to predĺžiť popri trati č.134 (Šaľa – Neded). Schádzam na bočnú cestu do Žihárca, kde si na chvíľu dávam pauzu pri železničnej zastávke (Žihárec zastávka). Trať je síce v prevádzke, no medzi podvalmi vyrastá toľko rozmanitých druhov buriny, ako keby tade posledná červená 810-ka prešla už veľmi dávno.

Úsek 5, Žihárec - Šaľa (Veča)
čas v cieli úseku - 14:28 hod.; dĺžka úseku - 14,67 km; čistý čas jazdy - 0:36:11 hod.
Po jednej tyčinke Snickers šľapem ďalej. Za Žihárcom míňam rumovisko s ešte stojacim komínom, z čoho usudzujem, že kedysi tu fungovala tehelňa. Že je nedeľa mi pripomenul fakt, že v Tešedíkove aj Diakovciach sa hrali majstrovské futbalové zápasy akejsi miestnej súťaže. Do okresného mesta Šaľa vstupujem od železničnej stanice, prechádzam tou dlhou triedou cez celé mesto a ponad Váh mestskej časti Veča, kde som na moment zapadol na pumpu Slovnaft.

Úsek 6, Šaľa - Mladý Háj (križ.)
čas v cieli úseku - 15:28 hod.; dĺžka úseku - 19,78 km; čistý čas jazdy - 0:48:48 hod.
Dokúpil som si pitie, doplnil energiu a pokračujem v ceste. Stáčam sa na sever a za Dlhou nad Váhom ťahám dlhým rovným úsekom okolo osady Štrkovec až do Šoporne. Na dohľad už mám dominantu celého okolia – vrch Zobor.
Ponad cestu R1 prechádzam do Paty a tiahlym stupáčikom popri štvorprúdovke, pretnúc hranicu krajov, nakoniec končím pri križovatke Mladý Háj. Tam stretávam druhú, tentoraz početnejšiu skupinu cyklistov.

Úsek 7, Mladý Háj - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:25 hod.; dĺžka úseku - 17,28 km; čistý čas jazdy - 42:48 hod.
Nasleduje križovatka Alexandrov Dvor, zjazdom sa dostávam do Bábu, ďalej Rumanová aj s dnešným prvým väčším stupákom a obec Rišňovce. Kúsok sa ešte posuniem po hlavnej od Hlohovca a som v Alekšinciach, pričom cyklistiku končím o 16:25 hodín u nás doma.
Bez nejakých pompézností, ale tak ako sa patrí – poriadnou cyklotúrou, končím sezónu 2006 (hoci ešte ďalšie dva víkendy by sa dalo ako-tak vybehnúť), bicykel ide do zimného odpočinku a ja pomaly začnem bilancovať.

Počasie - asi 24°C, ráno jasno, potom jasno až polojasno, od Palárikova zamračené, veterno, pomerne teplo na okt.
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
129,29 km 7:47 hod. 5:28:40 hod. 24 km/h 58 km/h Andač





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):


© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006