Cyklo Modra - 30.august 2005, ut.



Úsek 1, Alekšince - Pastuchov
čas v cieli úseku - 7:54 hod.; dĺžka úseku - 13,04 km; čistý čas jazdy - 0:36:00 hod.
Ešte sme sa len vrátili z Chorvátska a ja už som zase cítil strašné nutkanie sadnúť do sedla bicykla a vyraziť do krajiny. Zvolil som si malokarpatský región, smer mesto Modra.
Ráno predposledného augustového dňa vyrážam z domu o 7:13 hodín na Lukáčovce a Pastuchov, pričom po prejazde týmito zapadnutými dedinkami a zdolaní niekoľkých kopcov som si odpočinul nad skládkou kalov Slovenských elektrární.

Úsek 2, Pastuchov - Malženice (cint.)
čas v cieli úseku - 8:46 hod.; dĺžka úseku - 17,03 km; čistý čas jazdy - 0:38:49 hod.
Na ceste Hlohovec – Topoľčany je premávka silnejšia než obvykle, no bol predsa pracovný deň. Cez Soroš som sa spustil do preplneného okresného mesta Hlohovec, dal sa na strastiplný prechod centrom i mostom ponad Váh, nato perifériou Leopoldova, kade k diaľničnému exitu Hlohovec tiahne jedno auto za druhým. Za výjazdom prechádzam Trakovicami a cez križovatku s bývalou hlavnou cestou do Trnavy sa po krátkej jazde dostávam do Malženíc, prvej obce trnavského okresu.

Úsek 3, Malženice - Trnava (kon.)
čas v cieli úseku - 9:17 hod.; dĺžka úseku - 12,99 km; čistý čas jazdy - 0:29:26 hod.
Po tejto vedľajšej ceste som šiel naposledy v júni z Bradla s Janom Harbuľákom. Vedie popri pomerne širokom potrubí (prenáša sa ním vykurovacie teplo z jadrovej elektrárne) okolo dvoch väčších poľnohospodárskych družstiev a ústi na severnom okraji Trnavy. Ach, tá Trnava – nočná mora všetkých prechádzajúcich cyklistov, navyše v rannej špičke.
Dostal som sa ku križovatke pri bývalom cukrovare a odtiaľ sledujem smer Senica. Na odbočke smer Modra som bol nútený v hustej premávke chvíľu čakať, pričom som ako „vedúci“ fronty zdržal niekoľko kamiónov. Pomedzi paneláky na predmestí sa predieram až k priecestiu trate č.116 do Kútov, oblúkom obchádzajúcej mesto.

Úsek 4, Trnava - Budmerice
čas v cieli úseku - 9:58 hod.; dĺžka úseku - 14,46 km; čistý čas jazdy - 0:34:47 hod.
Vstupujem do kopcovitej oblasti. Údolia potokov tečúcich od Malých Karpát zo severu pretínala hradská v smere východ – západ, takže miestami boli dosť nepríjemné stupáky. Jeden cestný cyklista ma predbiehal pri Ružindole, no aj toho tie pahorky viditeľne spomalili. Nejako sa mi začalo zle dýchať a „dochádzala mi šťava“, teda odpočinok bol nevyhnutný.
Z Budmeríc som mohol pokračovať rovno na Modru, no rozhodol som sa skomplikovať si to o zachádzku na Červený kameň, preto v strede obce zabočujem na sever. Na miestnej autobusovej zastávke som sa zložil, zapísal údaje a pochutnal si na čokoládovej tyčinke.

Úsek 5, Budmerice - Modra (centr.)
čas v cieli úseku - 11:30 hod.; dĺžka úseku - 20,68 km; čistý čas jazdy - 0:56:28 hod.
Ďalej prechádzam obcou Štefanová a po lokálnej komunikácii do Častej. Táto malokarpatská dedina je známa predovšetkým vinohradníctvom, vínnymi pivnicami, ale i podmočeným cintorínom. Vysokú úroveň regiónu dokumentuje najmä mestský charakter hlavnej ulice. Výhodou je aj prítomnosť čerpacej stanice Slovnaft, kam som samozrejme zašiel dokúpiť zásoby (tu kupujem aj svoj prvý Isostar).
Takmer hneď za pumpou sa nachádza odbočka na hrad – sklon cesty je prinajmenšom „zaujímavý“, no odmena stojí zato. Parkovisko pred prvou hradnou bránou je ako vždy plné, priam sa to tam hemží ľuďmi. To však k význačnej turistickej atrakcii patrí.
Hrad je bezpochyby dominantou okolia, spomínam si, že som naň dovidel až od Horných Orešian pri návrate od Smolenického zámku. Jeho biele steny a červené vežičky na zelenom pozadí lesa jednoducho nemožno prehliadnuť. Prechádzam tromi portálmi, posledným za hlbokou priekopou, z ktorej sa dvíhajú mohutné kamenné múry. Na nádvorí to žije – jedna skupinka ľudí sa pri infocentre pripravuje na prehliadku múzea, iní sa osviežujú pri fontáne či bufete. Poprosil som jedného neškodne vyzerajúceho chlapíka, ktorý tam posedával s rodinkou, aby ma sfotil – a zábery sa mu celkom vydarili.
Chvíľu som si posedel, popíjal čaj a nasával atmosféru. Nadišiel však čas odísť. Už som tu predtým bol mnohokrát, no na bicykli premiérovo. Vraciam sa na parkovisko, kde stojí mapa okolia a turistický hríbik. Odtiaľ sa spúšťam prudkým kopcom do podhradia, obce Píla. O niečo severnejšie leží osada Papiernička, miesto vládnych konferencií.
Píla je rozťahaná malebná dedina v údolí Kamenného potoka. Pri jeho brehu zastavujem, aby som si vyčistil ranu na nohe, spôsobenú menším pádom, a vybavil zmeškaný telefonát z domu. Dostal som sa na hlavnú cestu č.502, vedúcu popod celé Malé Karpaty od Bratislavy po Vrbové, na ktorej beží vcelku rušná premávka. Pri prechode cez Dubovú a Harmóniu (časť Modry) absolvujem niekoľko neškodných kopčekov, prudší je až zjazd od VÚLM-u do stredu mesta.

Úsek 6, Modra - Čataj (nocovňa SAD)
čas v cieli úseku - 12:36 hod.; dĺžka úseku - 18,29 km; čistý čas jazdy - 0:43:12 hod.
V Modre na námestí som musel na chvíľu zastaviť, keďže išlo o cieľ cyklotúry. Zašiel som do informačného centra kúpiť nejaké pohľadnice, potom si posedieť na lavičke priamo oproti mramorovej soche národovca Ľ.Štúra, ktorý tu tesne pred svojou smrťou roku 1853 pôsobil (respektíve prebýval pod dohľadom tajnej polície), a doplniť energiu marskou a isostarom.
Dostatočne oddýchnutý sa dávam na cestu domov. Prechádzam križovatkou pri hlavnom kostole a po Štúrovej ulici sa dostávam na kraj mesta k poľnohospodárskemu družstvu. Miestna komunikácia ma privádza do veľkej dediny Šenkvice, kde som najprv zašiel na zlý smer Vištuk, avšak potom som sa stočil na priecestie pri miestnej železničnej stanici, kedysi nesúcej názov Modra. Druhá časť obce sa nachádza povyše Stoličného potoka na vŕšku, ktorý je treba zdolať serpentínami.
V Blatnom sa na chvíľu zastavujem a kontrolujem mapu. Môj pôvodný zámer bolo ísť priamo na Trnavu, avšak v Budmericiach som zahliadol tabuľu, že úsek cesty Kaplna – Cífer je rekonštruovaný a uzavretý. Musel by som teda podstúpiť dosť dlhú obchádzku. Rozhodol som sa, že rieku Váh prekročím v Seredi a tak na konci Blatného zabočujem na juh. Po chvíli sa dostávam k nadjazdu za diaľnicou D1 a končím v Čataji pri nocovni vodičov SAD.

Úsek 7, Čataj - Sládkovičovo (ČS Slovnaft)
čas v cieli úseku - 13:22 hod.; dĺžka úseku - 14,86 km; čistý čas jazdy - 0:35:38 hod.
Hradská sa stáča pri druhom čatajskom kostole a smeruje von z dediny do nekonečnej Podunajskej roviny. Tabuľka pri ceste mi oznamuje, že vstupujem do iného kraja a zakrátko míňam okraj obce Veľký Grob. Po pomerne dlhom úseku jazdy som došiel do Pustých Úľan. Pri ohliadnutí sa za vlastný chrbát zisťujem, že nad hrebeňom Malých Karpát sa hromadia akési mračná, zatiaľ ale ešte vyzerajúce pomerne neškodne.
Cesta sa pozvoľna stáča na juhovýchod, pričom míňa iba jedno väčšie poľnohospodárske družstvo a nakoniec ma privádza na križovatku s hlavnou cestou č.62 od Bratislavy, na severnom okraji Sládkovičova. Na moju radosť sa asi 50 metrov nachádza čerpacia stanica Slovnaft.

Úsek 8, Sládkovičovo - Sereď (OD Progress)
čas v cieli úseku - 14:19 hod.; dĺžka úseku - 12,56 km; čistý čas jazdy - 0:33:42 hod.
Usádzam sa na obrubníku pred vchodom, sledujem tankujúce automobily a počúvajúc melódie nejakých maďarských šlágrov znejúcich z pumpárovho rádia som zjedol zakúpenú čokotyčinku a spláchol je ďalším isostarom.
Do centra mesta som z dôvodu pokračujúcej únavy nešiel, nechal som to na inokedy. Za Sládkovičovom (predtým Diosek) prechádza hlavná cesta, miesto asfaltu majúca povrch z pospájaných betónových panelov, cez potok Trnávka. Na poli, na okraji Malej Mače sa nachádza drobný opevnený kostolík, pravdepodobne dosť starý. Hoci na panelovej vozovke sa autá nevyhnú nepríjemnému natriasaniu, krajnica je potiahnutá vrstvou asfaltu a teda vcelku v pohode. Zaskočený som bol až vtedy, keď mi isostar vychrstol z fľaše rovno do ksichtu. Po zvyšnú dobu som musel ventil ponechať otvorený, aby bublinky CO2 unikali, lenže to mi zas tá brečka tiekla pri nadskokoch von a lepila všetko nižšie od pedálových kľúk.
Jediná dedina, ktorou prechádzam, aj to len obchvatom, je Veľká Mača. Krajnica je tu po celej dĺžke obsadená stánkarmi – predajcami zeleniny, tekvíc, ovocia… Postupne sa blížim k Seredi, už z diaľky ma „vítajú“ chátrajúce zariadenia a haldy hlušiny niekdajšej niklovej huty, zatvorenej azda ešte začiatkom 90.rokov. Prešiel som nadjazdom rýchlostnej komunikácie Nitra – Trnava, priemyselnou časťou mesta a ponad trať č.133 (Leopoldov – Galanta) na nejaké panelákové sídlisko, kde stojím pri obchodnom dome Progress.

Úsek 9, Sereď - Mladý Háj (križ.)
čas v cieli úseku - 15:07 hod.; dĺžka úseku - 15,26 km; čistý čas jazdy - 0:41:34 hod.
O čosi hlbšie v centre som zastal pri supermarkete Jednota a kúpil pohľadnice. Po krátkom oddychu pokračujem mostom ponad Váh do Šintavy, obce známej najmä rekreáciou pri vode (nádrž Kráľová). Miernym zjazdom sa dostávam k privádzaču na štvorprúdovku do Nitry, ktorej obchádzka vedie dvomi „maďarskými“ obcami – Šoporňou a Patou.
Na konci Paty, v topoľovej aleji sa posilňujem poslednou čokotyčinkou, tiahlym stupákom pokračujem popri ceste pre motorové vozidlá a okolo dnes už nepoužívaného motorestu prechádzam späť do nitrianskeho kraja a zastavujem pri odbočke na Mladý Háj, časť obce Hájske.

Úsek 10, Mladý Háj - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:00 hod.; dĺžka úseku - 18,51 km; čistý čas jazdy - 0:48:48 hod.
Pri exite v osade Alexandrov Dvor, kde sa nachádza i bábsky kaštieľ, sa stáčam od štvorprúdovky na sever. Prudkým zjazdom prichádzam do údolia obce Báb a po miestnej ceste idem ďalej na Rumanovú. Poslednou väčšou prekážkou sú kopce pred Rišňovcami. Od vysielača ešte fotím hrebeň Zobora a po prejazde cez samotnú dedinu sa po ceste č.513 dostávam do Alekšiniec. Aby som nahnal viac čísel na tachometri, absolvujem v dedine esíčko okolo Jednoty, školy a potom po Kostolnej, kým som o štvrtej nedorazil domov.
Prešiel som síce pomerne veľkú vzdialenosť, ale žiadne oslavy sa nekonali – ako doma zisťujem z údajov, táto cyklistika bola nakoniec len o pár metrov kratšia ako doposiaľ „najdlhšie“ Bradlo v júni 2005.

Počasie - slnečno, jasno až polojasno, prevažne bezveterno, tep.asi 28-30°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
157,68 km 8:47 hod. 6:38:24 hod. 24,11 km/h 53 km/h Píla





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2005