Cyklo Lajoška - 12.júl 2006, st.

Úsek 1, Košice (sídl.Terasa) - Alpínka
čas v cieli úseku - 10:23 hod.; dĺžka úseku - 10,76 km; čistý čas jazdy - 0:32:15 hod.
Jeden deň som si po transslovenskej cyklotúre dal oddych, okrem toho sa mi zhoršil stav, čo sa hrdla týka, takže sme sa rozhodli vyraziť len na niečo menšie.
Voľba padla na cyklovýstup na chatu Lajoška. Nevyrazili sme skoro ráno, ale až o 9:42 hodín. Z Terasy schádzame okolo amfiteátru a botanickej záhrady na Lokomotívu, kde sa stáčame na sever, na Čermeľ. Neodpustili sme si fotovaciu zastávku pri stanici Pionierskej železnice, pričom narážame na odstavený posunový rušeň „Danka“. Pokračujeme cez Čermeľskú dolinu, okolo vodárky a zastávky Vpred a pred nástupom k výšľapu na Jahodnú si dávame pauzu.

Úsek 2, Alpínka - chata Lajoška
čas v cieli úseku - 12:20 hod.; dĺžka úseku - 14 km; čistý čas jazdy - 1:16:00 hod.
Zapreli sme sa do pedálov a začali stúpať. Cesta je spočiatku trojprúdová, ďalej už klasická, stúpanie znesiteľné. Miestami boli zmeny v organizácii dopravy, pretože prebiehala údržba krajnice vozovky. Na vrchole si dávame tyčinku a zabočujeme na Jahodnú (579 m.n.m.). Od horského hotela prechádzame lúkou a po lesnej ceste prudko stúpame. Je to jedna z tých štrkoviek, na ktorých neradno zastaviť, inak sa človek už nepohne. Mne sa to nakoniec podarilo, ale Rudolf musel istý úsek potlačiť.
Z vrchu kopca máme výhľad na severnú stranu metropoly východu, Podhradovú a rozhľadňu. Po prašnej ceste sa dávame na ďalší postup naprieč lesom a pomedzi lúky. Bola to čistá natriasačka a miestami sa pritrafili nepríjemné šmykľavé zjazdy. Skočila mi reťaz z „megarange“ píly a urvala už dosť zašlý plastový kryt medzi osemkolečkom a špicami. Aj keď už bol vyradený, musel som ho pracne demontovať (či skôr vylámať).
Na Pišivenkách sa pripájala na Cestu hrdinov SNP žltá trasa od Vyšného Klátova. Odtiaľ sa ešte chvíľu terigáme po kameňoch a záverečné stúpanie, ktoré je až príliš strmé, musíme pretlačiť. Z lesa vychádzame na lúku zvanú Predné Holisko (887 m.n.m.), pričom priamo pre sebou máme chatu Lajošku Klubu turistov mesta Košice.

Úsek 3, chata Lajoška - Zlatá Idka-Rieka
čas v cieli úseku - 13:59 hod.; dĺžka úseku - 7,85 km; čistý čas jazdy - 0:52:14 hod.
Opäť bol na chate iný chatár, tento aj s rodinkou. Pre zmenu sme sa usadili na lavičke vonku a dali si schuti pollitrík kofoly. U chatára sa informujem ohľadom cesty do Opátky a vyrážame ďalej.
Za chatou sa ešte kúsok ťaháme po lese, stále stúpame, až na Tisícovku, ktorá, ako napovedá názov, leží vo výške tisíc metrov. Tomuto miestu sa hovorí aj Predné Zlatoidské lúky. Je odtiaľ dobrý výhľad na dolinu Idy, Zlatú Idku a masív Holičky (727 m.n.m.). Po krátkom, ale o to obozretnejšom zjazde po štrkovej ceste, sa dostávame na Idčianske sedlo (954 m.n.m.). Červená značka Cesty hrdinov SNP pokračuje ďalej po hrebeni Volovských vrchov na Kojšovskú hoľu (1245 m.n.m.).
My sme plán zjazdu do Opátky pri Ružíne zmenili na taktiež modrú trasu do Zlatej Idky, teda na juh. Kúsok to bola ešte plnohodnotná lesná cesta, potom už značne zúžená a poznačená jarnými dažďami. Istý úsek tiekol po ceste prameň vody, inde sme zasa museli obchádzať asi 20 metrov hlboký výmoľ. Ústime na čistinu, lesníkmi zjavne využívanú ako zhromaždisko vyťaženého dreva. Miestneho chlapíka sme sa spýtali, či ideme správne – a skutočne, do dediny to bol po lesnej ceste už len kúsok.
Na námestí pri kostole nám zasa nejaký tamojší opilec spontánne poradil skratku do Košíc. Na hlavnú sme sa napojili pri osade Rieka a pustili sa do kontroly škôd.

Úsek 4, Zlatá Idka-Rieka - Košice (sídl.Terasa)
čas v cieli úseku - 15:10 hod.; dĺžka úseku - 21,26 km; čistý čas jazdy - 0:50:22 hod.
Dávame sa na zjazd dolinou Idy s osmičkovými kolesami. Míňame množstvo roztrúsených obydlí a chát, ako aj odbočku na sedlo Podkova, na jednom z bočných hrebeňov Volovských vrchov. Pred vtokom potoka Ida do vodnej nádrže Bukovec cesta opäť naberá stúpanie. Vodárenská nádrž so zásobami pitnej vody pre Košice je schovaná v lese a doline, vidieť ju je len z kopca nad Hýľovom. Za dedinou nasleduje perfektný zjazdík, kde už v úvodnej zákrute človek ide päťdesiatkou, ďalej smerom dole a dole bez zákrut, takže rýchlosť vystupuje až na 70 km/h. Okrem toho sa nám nejako zamračilo a spadlo zopár kvapiek, no v Myslave už je po všetkom.
Na záver prechádzame cez sídlisko KVP a Luníky, na Bernolákovu prichádzame okolo tretej hodiny. Dávame dole zadné kolesá, no ešte predtým sme boli v cykloobchode v OD Terasa, pričom sme dostali tip na servis na Čapajevovej ulici. Tam pôjdeme zajtra.

Počasie - slnečno, polojasno, potom zamračené, prehánka, tep.asi 28-30°C
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto