Cyklo Chtelnica - 23.september 2006, so.



Úsek 1, Alekšince - Hlohovec-Soroš
čas v cieli úseku - 9:54 hod.; dĺžka úseku - 16,02 km; čistý čas jazdy - 0:41:36 hod.
Rozbiehajúce sa školské tempo mi za ostatné tri týždne nedalo vydýchnuť. Počasie sa však vyvíja priaznivo, teploty nasvedčujú, že leto ešte stále nechce odísť (dva roky dozadu to bolo obdobie chladné a upršané) a preto sa jednu septembrovú sobotu vydávam na cyklotúru.
Cez Pastuchov som nešiel už mesiac, a vlastne aj severným smerom. Vyrazil som o niečo neskôr ako bežne, o 9:05 hodín, rána predsa len už bývajú chladné. Zastavujem sa viac-menej až pri hríbiku Hlohovec-Soroš, rázcestí na červenej hrebeňovej trase Považským Inovcom, končiacej niekde pri Trenčíne.

Úsek 2, Hlohovec-Soroš - Piešťany (Kúpeľný ostrov)
čas v cieli úseku - 11:03 hod.; dĺžka úseku - 19,96 km; čistý čas jazdy - 0:49:03 hod.
Zašiel som na Slovnaft, kúpil si tyčinky a chvíľu sedel nad mapou. Rozhodol som sa pre smer Piešťany a postupoval proti slabému vetru najskôr na Koplotovce, pričom sa zastavujem pri usadeninovom zráze, ďalej na Jalšové a Sokolovce. Tie sú už v piešťanskom okrese, rovnako ako Ratnovce a Banka. Zašiel som až za most cez Váh, skoro do centrálnej časti dediny, kde sa stáčam na Kúpeľný ostrov. Nachádzajú sa tu aj nejaké zákazy vjazdu pre cyklistov, mierne som sa zamotal, no dostávam sa k starému kúpeľnému mostu od D.Jurkoviča, smerujúcemu do centra mesta Piešťany. Zo spleti rôznych uličiek som sa vymotal až na mieste, kde hlavná cesta mesto opúšťa, teda malý kúsok som sa vracal.

Úsek 3, Piešťany - Vrbové (nám.)
čas v cieli úseku - 12:15 hod.; dĺžka úseku - 18,56 km; čistý čas jazdy - 0:48:19 hod.
Opustil som Piešťany, ešte križujem modernizovanú (teda rozkopanú, rozobratú a mračnami prachu obohnanú) trať č.120, ďalej pokračujem ponad diaľnicu do Veľkého Orvištia.
Hustá cestná sieť mi umožnila urobiť si menšiu zachádzku do Bašoviec a na pôvodnú trasu som sa vrátil v Malom Orvišti, ktoré je už ale súčasťou obce Ostrov. V Krakovanoch míňam zrušenú železnicu a som vo Vrbovom. Je až prekvapujúce teplo, v dlhých cyklonohaviciach sa začínam škvariť. V centre Vrbového, ktoré je známe svojou „šikmou“ vežou – miestnou zvonicou, ale aj ako rodisko cestovateľa Mórica Beňovského a niekdajšie pôsobisko trnavského futbalistu Adamca, som už nebol vyše roka. Inak Slovnaft na predmestí je častým cieľom zachádzok na mojich cyklotúrach.

Úsek 4, Vrbové - Nižná
čas v cieli úseku - 13:13 hod.; dĺžka úseku - 14,74 km; čistý čas jazdy - 0:37:44 hod.
Postupujem cestou č.502 popod kopcami Malých Karpát; tento úsek je pre mňa zatiaľ ešte neznámy.
Začínam stúpať a otvára sa mi celkom pekná panoráma Považského Inovca. Zem na okolitých poliach je už pooraná a vyprahnutá. Za Šterusmi som to už nevydržal, zastal na odbočke k poľnej ceste a v rýchlosti si prezliekol dlhé šponovky za krátke cyklonohavice.
Ešte viac do kopca od hlavnej cesty smeruje odbočka na Kočín a Lančár. Zdalo sa mi, že hore sa týči nejaký dvojkríž, no zachádzku som si neurobil. Niekoľko zjazdov a stupáčikov ma cez Dolný Lopašov privádza do väčšej dediny – Chtelnice. Povyše obce, kúsok cesty hlbšie v Malých Karpatoch sa nachádza v osade Výtok kaštieľ, ale už sa mi nechcelo tam terigať. Smerujem teda na juh a po boji s protivetrom sa ocitám v Nižnej. Hoci je ešte iba štvrť na dve, podľa polohy slnka by som to súdil tak na štyri hodiny. To je jeseň.

Úsek 5, Nižná - Žlkovce
čas v cieli úseku - 14:53 hod.; dĺžka úseku - 24,89 km; čistý čas jazdy - 1:05:42 hod.
Keď som vystúpal nad dedinu, priamo pod sebou som mal chladiace veže a iné, menej výrazné štruktúry atómovej elektrárne ako na dlani. Prudký zjazd ma privádza do Kátloviec, do doliny Blavy, odkiaľ zasa stúpam do Dolného Dubového. Akýmsi véčkom cez polia a cez začiatok Špačiniec sa teda dostávam do Jaslovských Bohuníc a pri cintoríne v Jaslovciach si dávam pauzu. Ozývajúci sa žalúdok som upokojil žemľou a chvíľu som si len tak posedel. Z Malženíc sa stáčam znova na sever, schádzam do Žlkoviec.

Úsek 6, Žlkovce - Alekšince
čas v cieli úseku - 16:43 hod.; dĺžka úseku - 29,64 km; čistý čas jazdy - 1:22:29 hod.
Nato sa napájam na hlavnú cestu a križujem diaľnicu D1 exitom Červeník. Do rovnomennej obce zájsť, ako zisťujem, bola chyba – vzhľadom na prestavbu železničného koridoru sú oba priechody cez koľaje uzavreté a zatiaľ nahradené asi dvojmetrovými dierami, takže sa musím vrátiť a obísť to nadjazdom. Akurát som na fotovačku chytil trojkovým peršingom ťahaný nákladiak od Leopoldova. Prejazdná je len jedna koľaj, druhá je zatiaľ mimo.
Centrom Leopoldova som sa dostal na hlavnú cestu a v Šulekove sa zastavil pri pamätníku. Tam som už dlhšiu dobu nezavítal, hoci „slovenskí martýri“ V.Šulek a K.Holuby by si zaslúžili viac pozornosti, hlavne od svojho národa. Pamätník nesie črty architektúry obdobia Slovenského štátu – múriky, zábradlia a aj samotný obelisk s nápisom, hlavne ten. Priestor pred ním je vysypaný hlinou a ohradený, tí dvaja sú tu zrejme pochovaní. Inak toto bolo miestom ich popravy uhorskými úradmi roku 1848. Mrzí ma, že je to mierne zanedbané.
Po ceste domov sa zastavujem už iba pri zastávke Kľačany a v Alekšinciach som o 16:43 hodín, teda pomerne skoro.
Aj keď minuloročná posledná cyklotúra bola 24.septembra, túto za poslednú nepovažujem. Chcel by som niečo dať aj v mesiaci október.

Počasie - slnečno, jasno celý deň, mierne veterno, do 24°C
Účastníci - Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
123,81 km 7:38 hod. 5:24:53 hod. 23,11 km/h 57,8 km/h Kátlovce





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006