Cyklo Bánovce nad Bebravou - 6.máj 2006, so.



Úsek 1, Alekšince - Výčapy-Opatovce
čas v cieli úseku - 7:32 hod.; dĺžka úseku - 15,66 km; čistý čas jazdy - 0:43:43 hod.
Na cyklotúru vyrážame o 6:45 hodín po krátkych prípravách od domu. Kým ešte nie sme rozbehnutí, musíme bojovať so značným chladom, no už na andačských kopcoch sme sa zahriali. Pokračujeme cez Zbehy a Čakajovce, kde sa stáčame po hlavnej ceste na sever. Vo Výčapoch-Opatovciach som sa mal stretnúť s Kazánom, takže zabočujem k mŕtvemu ramenu rieky Nitry, čo si Rudolf akosi nevšimol a musel som ho naháňať až po motorest.

Úsek 2, Výčapy-Opatovce - Čeľadince
čas v cieli úseku - 8:38 hod.; dĺžka úseku - 16,88 km; čistý čas jazdy - 0:47:32 hod.
Spolužiakovi Kazánovi som pri jazere Ľudovítová č.IV odovzdal požičaný zošit z biológie a zakrátko sme pokračovali ďalej. V Koniarovciach pri kostole odbočujeme do Dolných Lefantoviec na podhorskú cestu. Máme pekný výhľad na Veľký Tríbeč a aj Veľkú Skalu s Oponickým hradom. Po prejazde Oponicami a Kovarcami si dávame väčšiu pauzu až na zastávke SAD v Čeľadinciach. Tu sme s kolegami našli útočisko počas júlovej cyklotúry do Tatier minulý rok.

Úsek 3, Čeľadince - Bošany (Slovnaft)
čas v cieli úseku - 9:22 hod.; dĺžka úseku - 9,82 km; čistý čas jazdy - 0:28:22 hod.
Do prázdneho žalúdka som hodil čokoládovú tyčinku a spláchol ju čajom. Keďže už nebola taká kosa, bunda išla dole. Jediný výraznejší stupák máme v Nitrianskej Strede. Od poľa za Solčanmi je dobrý výhľad na okresné mesto Topoľčany, ktoré je samý panelák. V Baštíne prechádzame hranicu kraja a o niečo nato sme vo veľkej obci Bošany, známej spracovaním kože. Predbiehame konský záprah a zabočujeme na pumpu Slovnaft, kde si dávame oddych.

Úsek 4, Bošany - Bánovce nad Bebravou (žst.)
čas v cieli úseku - 11:22 hod.; dĺžka úseku - 24,42 km; čistý čas jazdy - 1:16:33 hod.
V predajni som nakúpil, po jednej tyčinke sme si dali hneď. Slnko už naplno svietilo, takže končatiny radšej natieram krémom. Po odchode z čerpacej stanice v Bošanoch schádzame na miestnu cestu na Šišov, prechádzame centrom dediny až k železničnej stanici. Popri trati č.140 potom pokračujeme na Chynorany, kde fotíme miestnu stanicu – železničný uzol s traťou č.143 (do Trenčína) a v jednom stánku kupujeme pohľadnice. Na hlavný ťah na Prievidzu sa opäť napájame na konci obce a nasledujú Žabokreky nad Nitrou. To, že toto bolo kedysi mesto (okresné v rámci Nitrianskej župy do roku 1918), ukazuje celková štruktúra – hlavné námestie s parkom a staré meštianske domy.
Schádzame z hlavnej a postupujeme na Ostratice, kde sme zabočili k železničnej zastávke s nákladiskom. Na peróne postávajú ľudia, čo ma viedlo k domnienke, že pôjde vlak – samozrejme, cesťák mi dal za pravdu. Chvíľu sme teda počkali a skutočne prišla pomerne plná súprava radu 811+011 z Trenčína. Cesta sa nám ďalej ťahá prevažne po rovine v údolí rieky Bebrava. Zachádzky k železničným objektom sme si urobili ešte v Rybanoch a Dolných Našticiach. Pred Bánovcami sa napájame na hlavný ťah od českých hraníc a zjazdom vstupujeme do mesta. Ako prvé sme pravdaže žasli k stanici, kde zapisujem údaje z computera a volám domov.

Úsek 5, Bánovce nad Bebravou - Nadlice (nám.)
čas v cieli úseku - 12:48 hod.; dĺžka úseku - 14,83 km; čistý čas jazdy - 0:45:59 hod.
Začali sme špekulovať, že pôjdeme ďalej do Trenčína, potom zasa že sa zvezieme do Trenčína vlakom. Do jeho odchodu však bola kopa času a teda ešte nie celkom rozhodnutí sme sa pustili do centra – od stanice úzkou uličkou prudko hore kopcom. Námestie je pomerne bohaté na plochu, no pôsobí dosť rozhádzaným dojmom. Dlážka je čerstvo zrekonštruovaná, kostol a niektoré historické budovy v ostrom kontraste so socialistickým, sivým a reklamnými panelmi ovešaným nákupným strediskom. Rovnako je to aj s nadživotnou sochou národného buditeľa Ľ.Štúra (pochádzajúceho z neďalekého Uhrovca) na pozadí supermarketu Tesco.
Na severe sa začali zbierať mraky, no napriek tomu sme boli rozhodnutí ísť domov „po vlastných“. Ešte jedno zastavenie prichádza na pumpe na konci mesta, Rudolf kupuje bagety, isostar a tyčinky na cestu, pričom ja som si odskočil vyprázdniť hrubé črevo, ktoré mi už riadne znepríjemňovalo jazdu. Do obce Ostratice sa vraciame po tej istej ceste a tam odbočujeme na západ. Nasleduje prejazd cez potok Dendeš a Bebravu a sme v Livine, odtiaľ stupáčikom po okraji slnečnicového poľa po miestami dosť deravej vozovke do Nadlíc.

Úsek 6, Nadlice - Chrabrany (žel.zast.)
čas v cieli úseku - 14:00 hod.; dĺžka úseku - 17,93 km; čistý čas jazdy - 0:51:08 hod.
Na zastávke som počkal zaostávajúceho Rudolfa a pokračovali sme v jazde. Napojili sme sa na prievidzskú cestu a pokračovali cez Rajčany, Horné Chlebany a Krušovce. Vstupujeme do hlavného mesta piva Topvar, ktorým sú samozrejme Topoľčany, a pri pivovare zastavujeme na pumpe OkTan, kde si dávame marsku na energiu a trochu oddychu. Zdá sa, že bude pršať, už je to len otázkou času. Prechádzame okrajom mesta; stanicu sa nám nepodarilo nájsť, takže sa vraciame na hlavnú a ťaháme po novovybudovanom obchvate Topoľčian. V Chrabranoch sme zahli k železničnej zastávke – tá je podobná napríklad Výčapom-Opatovciam a je aj rovnako spustnutá.

Úsek 7, Chrabrany - Horné Obdokovce
čas v cieli úseku - 14:45 hod.; dĺžka úseku - 11,06 km; čistý čas jazdy - 0:33:23 hod.
V Ludaniciach tiež zachádzame k stanici (budova ako v Bošanoch), avšak pre zvýšenú koncentráciu železničiarov som sa neodvážil vybrať foťák. Po nahliadnutí do mapy som rozhodol, že budeme postupovať po vedľajšej ceste cez Horné Obdokovce. Keď sme zašli za Ludanice a začali stúpať tým ťažkým kopcom, spadli prvé kvapky. Hore som nasadil starú-dobrú vetrovku Reebok a počkal na brata, pričom nás medzitým predbehli nejakí amatéri. Po zjazde okolo osady Bodok prichádzame do Horných Obdokoviec, kde sme sa kvôli posilneniu dažďa museli zašiť pod strechu autobusovej zastávky.

Úsek 8, Horné Obdokovce - Šurianky-Perkovce
čas v cieli úseku - 16:04 hod.; dĺžka úseku - 12,42 km; čistý čas jazdy - 0:41:03 hod.
Pobudli sme tam asi polhodinku (odchod 15:10 hodín), pričom som si aj na chvíľu zdriemol. Rozhodli sme sa vyraziť, aj keď ešte padalo, no bolo to lepšie ako pred pár minútami. Po prejazde Čermanmi nachvíľu dážď ustál a kdesi nad Hruboňovom sa opäť zastavujeme, tentoraz kvôli oddychu. Asfaltka tadeto nevedie priamo v údolí Perkovského potoka, ale povyše neho aj dedín, takže sa pri zdolávaní kopcov mierne kľukatí, s čím nebol celkom spokojný Rudolf. Dážď začal postupne opäť naberať na intenzite, v Šuriankach-Perkovciach teda ďalšia pauza na zastávke SAD. Rudolf v tejto chvíli neprejavil silného ducha a začal byť nervózny.

Úsek 9, Šurianky-Perkovce - Alekšince
čas v cieli úseku - 17:00 hod.; dĺžka úseku - 11,59 km; čistý čas jazdy - 0:37:12 hod.
Domov to nemáme ďaleko, tak sa dávame na postup hoci aj v silnejšom daždi. Od kopca nad Perkovcami je to už len pozvoľný zjazd a prechod nad traťou č.140 (Jelšovskou spojkou) do Čakajoviec. Nachvíľu prestalo pršať, spustilo sa to až na vrchole druhého andačského kopca, čiže doslova pred bránami Alekšiniec. Ešteže tento čistý lejak prišiel až na koniec cesty. Po príjazde domov o piatej a krátkom oddychu sa púšťam do údržby bicyklov a v duchu si rekapitulujem cestu.

Počasie - tep.asi 19-20°C (obed), ráno chladno, oblačno, miestami slnečno, poobede zatiahnuté, dážď až lejak
Účastníci - Rudolf Nádaskay, Roland Nádaskay
Poznámky, postrehy -

celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priemerná rýchlosť max.rýchlosť max.rýchl. miesto
134,61 km 10:15 hod. 6:44:59 hod. 20,59 km/h 55,7 km/h Horné Obdokovce





MAPA v mierke 1:400 000

Fotodokumentácia (výber):



© Text: Roland Nádaskay, Foto: Roland Nádaskay

HLAVNÁ STRÁNKA
TURISTIKA 2006