Ohliadnutie za cyklistickou sezónou 2008

Úvodom si položím otázku – aký bol vlastne samotný rok 2008? Popravde si už nepamätám ako sa začal, čo však iste nie je zapríčinené nemiernym silvestrovským pitím – odchádzajúci rok som si nezvykol pripomínať týmto spôsobom. Skutočne, aj keď hlboko popremýšľam, neviem, čo stálo na počiatku roka 2008. Už od jeho prvej minúty som však vedel, že tento rok bude do veľkej miery odlišný od tých predchádzajúcich. Maturita, či už písomná alebo ústna, prípadné prijímačky na vysokú školu, kritický prvý rok univerzity. Bolo jasné, že úspech bude záležitosťou dlhodobejšej prípravy, ktorá mi do značnej miery okreše môj voľný čas.
V tejto súvislosti je i cyklistická sezóna 2008 atypická oproti tým predošlým. K jej včasnému zahájeniu (tentoraz bez „generálky“ v servise v Považskej Bystrici) prispelo i stabilizované počasie na prelome mesiacov február a marec bez zrážok a snehu. Na prvú cyklistiku teda vyrážam už počas jarných prázdnin, 24.februára. Cieľom sú Topoľčany a okolie a výsledkom niečo cez 100 kilometrov, i keď v závere som sa dosť trápil. Pekné počasie využívam i dva dni nato, keď som podnikol jednosmernú cyklotúru z Bernolákova cez Sládkovičovo domov. Zvyšok jarných prázdnin potom trávim učením sa na spomínanú písomnú časť maturity. Po dlhšej odmlke sa k cyklistike vraciam v polovici marca, kedy som okrem Partizánskeho stihol navštíviť aj futbalový zápas v Nitre. Týmto s bicyklom na jar definitívne končím, aspoň čo sa veľkých akcií týka, víkendy trávim prípravou na ústnu maturitu a sem-tam nejakým tréningovým okruhom v okolí Alekšiniec, respektíve výjazdmi na nedeľné zápasy B-mužstva Nitry.
„Skúšku dospelosti“ mám zhodou okolností za sebou už medzi prvými, okolo tretej odchádzajúc z biológie môžem začať bilancovať 4 roky štúdia na strednej škole a zároveň sa tešiť na návrat k svojim hobby. Posledný májový piatok si na dvoch kolesách vychutnávam nádherné počasie a vlnitú krajinu okresu Topoľčany, skúmam horské cesty v okolí vodnej nádrže Duchonka a domov prichádzam po približne 140 kilometroch značne uťahaný. Kondičný výpadok sa prejavuje, pred letom sa musím rozbehať.
Jún majú maturanti narozdiel od ostatných školákov už voľný. Prvú možnú príležitosť využívam na návštevu cykloservisu Belo v Považskej Bystrici, ktorú som pôvodne chcel spojiť s návratom domov po vlastnej línii na čerstvo „zgenerálkovanom“ biku. Situácia sa vyvinula tak, že v poslednej chvíli som musel bežať na vlak s cyklistickými kapsami prehodenými cez plece. Na cyklistiku vyrážam nasledujúci deň, pričom sa s otcom veziem autom do Bratislavy. Z Jaroviec pokračujem pravým brehom Dunaja a Malým Žitným ostrovom na Gabčíkovo, domov sa dostávam cez Šaľu. Ku koncu cykluotúry ma zastihla nepriazeň počasia, ktorá navyše neprišla sama – na začiatku Alekšiniec musím opravovať defekt... :(
Po krátke odmlke vyrážam opäť až v polovici júna (Cyklo Vrchhora), cieľom mi sú horské cesty pohoria Tríbeč, zápasiť však musím tentoraz okrem obligátneho defektu aj s vysokou teplotou a premenlivým počasím. Posledný týždeň mesiaca jún sa koncentrujem na prípravu 3.ročníka Tatier na bicykli (po vynechanom minulom roku), ktorý premiérovo pobeží v mojej réžii. S účasťou to síce vyzerá biedne, okrem mňa iba Rudolf, o to rýchlejšie sa nám však bude postupovať. Prvou fázou je presun autom do Kútov, odkiaľ vyrážam za značnej nepriazne počasia sám smerom na Alekšince. Hotový športový výkon. Nasledujúci deň pauza, nákup a balenie batožiny...
Podrobnejšie som akciu TnB 2008 už spracoval, takže iba v skratke – prvý deň „povinné zlo“, teda postup viac-menej hlavnými cestami a pomerne nezáživnou krajinou cez Nové Zámky do Štúrova, kde za nehorázny peniaz kempujeme na termálnom kúpalisku Vadaš. Druhý deň vstávame do zachmúreného rána, zo Štúrova ťaháme údolím Ipľa na sever, prechádzame Šahami, Veľkým Krtíšom a podvečer finišujeme opäť na termálnom kúpalisku, vcelku sympatickom v Dolnej Strehovej. Deň 4 nám pokazilo počasie, po Lučenec je doslova sychravo, za Poltárom sa to zlepšuje, v Hnúšti, našom cieli, všetko ok. Spíme v jednoduchom hoteli Robotník, sušíme veci a popíjame (ako cyklisti „v službe“ iba nealko...:). Počasie nás prenasleduje aj nasledujúci deň, keď zdolávame náročný stredoslovenský terén, vrátane sediel Zbojská, Besník a napokon Kopanec. Pôvodný plán s prejazdom Čertovicou sa radikálne zmenil, takže napokon sme zakotvili na Podlesku. Ďalší deň absolvujeme prejazd Vysokými Tatrami a Spišskou Magurou s cieľom v Červenom Kláštore. Keďže prognózy vývoja počasia nie sú bohvieako ružové, siedmy deň TnB postupujeme z Pienin rovno do Košíc, kde sa končí hlavná fáza tejto letnej akcie. S odstupom štyroch dní sa vydávam na posledný úsek, cez Slanské vrchy prechádzam na Východoslovenskú rovinu a po celkových 989 kilometroch uzatváram Tatry na bicykli. Do vytúženej tisícky mi síce chýbali už iba drobné, no nezúfam, nabudúce sa podarí...
Zvyšok júla nanešťastie panuje otrasné počasie, často prší, je zamračené. Na cyklistiku absolútne nevhodné. Uskutočniť sa mi podarilo iba jednu (Cyklo Prešov), a hoci krátku, stála zato – pomerne náročný terén, lesný vzduch a spomienky zo starých čias.
Na samom konci prvého mesiaca prázdnin sa počasie umúdrilo, prichádzajú horúčavy. Pod dlhšom čase potrebujem poriadny výkon, preto svoju pozornosť zameriavam na Veľký Inovec, rest z minulého roka. Kopcovitý terén mi ešte dodal chuť, potiahol som to cez Novú Baňu a Žarnovicu a spiatočnú trasu volil cez vlnitý terén okolia Vrábeľ. Celková vzdialenosť činila ťažko prekonateľných 197 kilometrov.
V auguste začínam cyklistikou s bližšie neurčeným cieľom, respektíve zámerom „preskúmať“ niektoré vedľajšie cesty okresu Galanta. Napokon sa domov vraciam až zo Senca, pričom mám za sebou úctyhodných 170 kilákov. Treťou cyklotúrou od návratu z Košíc je Cyklo Nováky, a ani tu nejdem pod hranicu 170 km. Navyše vyšlo počasie a krajinné scenérie boli ozaj úchvatné. Za jednu z najvydarenejších cyklistík sezóny 2008 považujem Cyklo Neusiedl am See, motačku na maďarsko-rakúsko-slovenskom pohraničí. Aj prejazd Bratislavou bol zaujímavý, hoci svojim spôsobom vyčerpávajúci.
Po sérii úspechov prichádza akcia, na ktorej nie všetko vychádza podľa mojich predstáv – na Cyklo Komárno mi vyššia moc postavila do cesty nepremávajúci prievoz a defekt v Palárikove ma navyše dostal pod časový tlak. Po zmene plánu ledva stíham do Komárna, kde nasadám na motorák a železnicou sa presúvam do Dunajskej Stredy, odkiaľ už „po vlastných“ do Senca na odvoz.
Poslednou akciou prázdnin je dvojdňovka s príznačným názvom „Rozlúčka s letom“, spojená s veselým posedením s občerstvením na chate Martina L. v Kováčove pri Štúrove. Prvá noc nedopadla dobre, takže jeden deň musím nútene pauzovať a zotavovať sa. Nazad postupujem maďarským pravým brehom Dunaja a z Komárna na sever, pričom v Nitre ešte zachádzam na zápas „béčka“ Nitry. Akcia vcelku vydarená, suma sumarum 314 kilometrov, nádherné počasie a môj obľúbený kraj. Príjemný relax pred blížiacim sa zápisom na VŠ. Po ňom sa naskytla už iba jedna príležitosť vyraziť na cesty (Cyklo Šamorín), zhoršenie počasia v závere septembra a najmä nástup do Prahy už nepustili...
V metropole Čiech sa síce párkrát vyskytlo pekné počasie a voľný čas by sa tiež našiel, no chýbal mi bike. Počas víkendov doma sa mi podarilo zrealizovať dve cyklistiky – v polovici októbra Vrbové a mesiac nato Cyklo Žirany. V oboch prípadoch už bol vzduch chladný, nálada neskoro jesenná. Špecifický bol neskorý výjazd kvôli rannej „kose“ a skorší poobedňajší návrat, nakoľko dni sa skracujú.
Takáto bola cyklistika v roku 2008. Napriek celkovo nižšiemu počtu kilometrov ako v predošlom roku, môžem vyjadriť spokojnosť. Na záver ešte skúsim v pamäti zaloviť po akýchsi najvýznačnejších momentoch... nuž, za najkrajšiu považujem chvíľu, keď som stojac na petržalskom nábreží pri Aušpici pozoroval trblietajúcu sa hladinu Dunaja a staré bratislavské mesto. Azda „najhoršou“ situáciou pre mňa bolo, keď sme sa v Dolnej Strehovej prebúdzali do nového dňa a na steny stanu nám klopkal dážď. Ako pozitívne, tak i negatívne zážitky boli ďalšou skúsenosťou. Často sa k nim v mysli vraciam, no popritom už premýšľam o budúcich cieľoch...

Roland Nádaskay, 24.december 2008

Prehľad najväčších cyklistík roka:
názov akcie dátum celk.vzdialenosť celk.čas výletu čistý čas jazdy priem.rýchlosť max.rýchlosť
Cyklo Žarnovica 28.7.2008 197,26 km 13:31 hod. 9:35:41 hod. 20,95 km/h 63 km/h
Rozlúčka s letom, deň 2 31.8.2008 194,46 km 13:44 hod. 8:33:31 hod. 23,16 km/h 51,2 km/h